Què falta perquè el percentatge de vehicles elèctrics venuts a Espanya s'equipari al d'altres països del nostre entorn immediat com Portugal? Wayne Griffiths ho deia fa res, just abans d'abandonar la presidència d'Anfac: un compromís real i seriós per part del Govern. De moment, s'han conformat –en part arran de la dimissió de l'anglès- amb ampliar a Moves III fins a final d'any, però amb això no n'hi ha prou. Per què? Doncs perquè a molts territoris, hi ha més sol·licituds que fons.

Wayne Griffiths, CEO de Seat. EP
 

On es concentra la demanda?

La demanda de cotxes elèctrics es concentra en les grans àrees metropolitanes i és, precisament, en elles on els fons disponibles no donen de si per atendre en temps i forma totes les sol·licituds d'ajuda. A Madrid, per exemple, als sol·licitants en espera de rebre l'import que els correspon se'ls deu una quantitat que gairebé triplica els fons allà disponibles. Encara que, de moment, el Govern assegura haver mobilitzat 1550 milions d'euros, encara queden per repartir a les CCAA 113. La pròrroga dels ajuts (350 milions més) es decreta per a, i el Govern ho admet, "cobrir la demanda prevista".

Altres eines

En vista que el Moves III, per la seva complexitat, no és la resposta que esperen els usuaris –ni les empreses- el Govern ha començat a estudiar la creació d'una nova eina per fomentar l'electrificació: els e-credits. Es limitaran, això sí, al sector del transport. També s'han activat ja altres línies d'incentius: 50 milions per accelerar l'electrificació de les flotes d'empreses i 150 milions per a Moves Corredores amb l'objectiu de finançar el desplegament de punts de recàrrega. Els problemes, tanmateix, continuen sent els mateixos encara i amb la pròrroga: els cotxes elèctrics continuen sent molt cars, la xarxa de punts de recàrrega és insuficient, les bateries es deterioren fins a convertir-se en inservibles abans que el cotxe compleixi vint anys i els ajuts que es reben, a més, han de declarar-se en l'IRPF. Ha fet bé Griffiths en dimitir?