La perfecció amb què, aparentment, sistemes d'Intel·ligència Artificial com ChatGPT són capaços de respondre preguntes i fins i tot armar discursos convincents ha activat totes les alarmes: hordes d'estudiants sense gaires ganes d'aprendre i amb desitjos sobrats d'aprovar per la via ràpida estarien, segons els més alarmistes, recorrent a aquestes eines encara no d'ús massiu per suplantar-se a si mateixos en exàmens, treballs de classe i assajos. Són, aquestes aplicacions s'anuncia, autèntics enemics del coneixement, però, en dir-lo, ningú no recorda una evidència: qui enganya, ho farà amb ChatGPT o d'una altra manera.
No és l'apocalipsi
Maneres de copiar hi ha hagut sempre: des de les xuletes enrotllades dins d'un bolígraf BIC que constituïen autèntiques obres d'enginyeria als més pedestres fulls amb fórmules que s'enganxaven al dors del protector de les calculadores científiques. Si amb res d'això no n'hi havia prou, el més útil era llançar un ull al que escrivia el de la taula del costat i el resultat, gairebé sempre, era el mateix perquè, per molt que t'esforcessis a copiar, si havies entès més o menys la meitat del que el professor explicava i t'havies (també) esforçat en fer els exercicis obligatoris l'assignatura se superava i, si no, no. Amb els treballs|feines succeïa un altre tant: sempre circulaven per facultats i instituts còpies d'elaboracions suposadament reeixides d'anys anteriors que, amb l'adveniment d'Internet, es van fer molt més accessibles gràcies a webs com la històrica El Rincón del Vago. Avui, fins i tot hi ha particulars que s'ofereixen a elaborar treballs i fins a tesines per a alumnes ganduls desitjosos d'enganyar-se a si mateixos. L'ús pervers que, suposadament es fa o es farà d'eines com ChatGPT i al que pretenen posar límit diferents universitats de mig món amb eines més o menys sofisticades és més del mateix.
Com descobrir-ho?
Descobrir si un examen o en un treball escrit s'han emprat sistemes d'intel·ligència artificial no és complicat per a un professor expert: si et trobes massa frases regulars, sense alteracions de la sintaxi habitual de les oracions amb propòsit emfàtic o apareixen paraules que l'alumne autor no utilitza habitualment, el que hi ha és el que imagines: una còpia. A qui es pot enganyar? Doncs molt fàcil: a professors ganduls que ni coneixen els seus alumnes ni, tampoc, dominen la matèria que imparteixen, que d'aquests n'hi ha molts. La Intel·ligència Artificial no és enemiga del coneixement ni de l'excel·lència perquè, utilitzant-lo o no, els alumnes bons seguiran sent-ho i els mediocres es quedaran en el que són. Maradona, no ens oblidem , sempre va ser Maradona malgrat l'efedrina, que no va ser cap altra cosa que el seu particular ChatGPT. Cap idiota no escriu com Cervantes per bona que sigui la ploma amb la que escriu.