Segons investigacions de la DGT, les bandes sonores en l'eix redueixen entre un 38 % i un 50 % els accidents amb víctimes en carreteres de calçada única i doble sentit de circulació. Les bandes situades a la vora de la calçada ho fan entre un 35% i un 63% i la seva efectivitat es vincula a un fet: l'alerta sonora i vibratòria que generen les bandes sonores fa que el conductor d'un turisme percebi ràpidament el risc de sortida de via o invasió de carril contrari amb temps. Tanmateix, hi ha un dubte cert perjudiquen motoristes i ciclistes?

L'estabilitat dels vehicles de dues rodes

Segons la DGT, no hi ha cap impacte negatiu per als motoristes, però la inquietud d'aquest col·lectiu en relació amb els elements de seguretat activa que ens ocupen és indiscutible. Argumenten, en concret, que aquestes bandes sonores produeixen inestabilitat a la roda de davant a l'hora de maniobrar o frenar i que, en situacions de nevades i gelades, poden suposar un risc ja que es cregui una capa relliscosa en aquestes zones fresades que poden afectar l'estabilitat del vehicle si arriba a trepitjar-les. Amb els ciclistes, passa el mateix.

 

En totes les vies

Més enllà de dubtes, opinions i reclamacions, el cert és que, des de 2017 la previsió de la DGT és cobrir els més de 3.000 quilòmetres de carreteres a Espanya amb aquestes bandes sonores que actuen davant d'una badada o quan un conductor es quedar adormit al volant i no manté la direcció del teu cotxe. Els sistemes d'alerta de canvi de carril, incorporats ara de sèrie en la majoria de vehicles, poden arribar a fer-les innecessàries.