És l'absentisme un problema entre els obrers industrials alemanys? En principi, i si féssim una enquesta entre la població espanyola, la majoria diria que no; però la realitat, almenys en el cas de Tesla, sembla que desmenteix aquesta tendència: durant el mes d'agost, el 17% dels empleats de la gigafactoria que l'empresa manté a Berlín van dir estar malalts. L'esmentat percentatge suposa el triple de l'habitual en les empreses industrials alemanyes.

 

Conseqüències

Durant els últims mesos, Tesla s'ha vist obligat a interrompre part de la seva producció en la planta germànica, al·legant diversos contratemps, entre els quals es van trobar protestes dels treballadors en contra de l'ampliació de la fàbrica i, també, interrupcions a la cadena de subministrament. Aquestes circumstàncies han afectat el volum de negoci de la firma a Europa, que s'ha vist afectat fins a registrar caigudes del 16% de les matriculacions entre gener i agost. Es pot dir que aquesta disminució no ha de veure només amb els problemes a la fàbrica berlinesa, sinó també (i primordialment) pel desinterès dels consumidors pels vehicles elèctrics.

Mesures

La situació ha arribat fins i tot a orelles d'Elon Musk, que participa activament en les investigacions que Tesla ha posat en marxa per conèixer què s'amaga darrere d'aquests elevats percentatges d'absentisme. Entre les mesures, s'inclouen visites de directius a les cases d'empleats de baixa per malaltia. Mentrestant, els sindicats denuncien "càrregues de treball extremadament altes" i" pressions" des de la direcció als treballadors que encara queden a les fàbriques. La planta de Tesla a Berlín ocupa unes 12.000 persones que produeixen el Model Y. A Musk, sembla, se li acumulen els problemes. I, en aquest cas, el teletreball no té res a veure. Estarà ja plantejant-se canviar operaris humans per robots? A Alemanya, ho tindrà difícil, perquè, allà, els sindicats no s'assemblen gens als que funcionen a Espanya.