El coure, aquest metall de transició el nombre atòmic del qual és el 29 i destaca per la seva capacitat conductiva i la seva ductilitat és objecte de desig dels amics de l'aliè des de fa anys i, també, fins a protagonista de cançons com la de Francisco Nixon (alter ego de Fran Fernández, el rei asturià de l'indie pop) que al·ludeixen a aquesta activitat delictiva tan en voga i que ha motivat notables situacions de caos ferroviari i quaranta detencions a Catalunya aquesta mateixa setmana.

 

Per què es roba el coure?

Primer, perquè és un metall relativament valuós. Per cada quilo, al mercat negre, s'obtenen entre 7 i 10 euros. A més, el seu origen no és rastrejable i, en ser un metall relativament abundant i molt utilitzat en la indústria, és fàcil d'introduir al mercat. La majoria del coure robat a Espanya acaba a la Xina i països africans les economies dels quals creixen a gran velocitat. De robar-lo no s'encarreguen aficionats: són grups organitzats i amb certa capacitació tècnica. Fins fa uns anys, l'habitual era sostreure'l d'instal·lacions industrials abandonades, edificis en construcció o línies ferroviàries en desús, però l'elevada demanda ha redirigit cap aquest sector delinqüencial bandes de narcotraficants o, fins i tot, lladres de joieries.

Les detencions

Els Mossos d'Esquadra relacionen els prop de quaranta detinguts d'aquesta setmana amb sis robatoris de cablatge de coure de catenària, tots ells comesos en menys de l'1 al 22 de maig. Els quatre detinguts es distribuïen diferents rols per actuar i són multireincidents, acumulant una vintena d'antecedents per fets similars. Aquest divendres al matí han passat a disposició judicial. En paral·lel, la Guàrdia Civil ha detingut 36 delinqüents dedicats a aquest negoci a qui se'ls han confiscat 34 km de cable de coure sostret a Àvila, Valladolid, Còrdova i Sevilla. La Guàrdia Civil quantifica el valor del coure confiscat en dos milions d'euros. El modus operandi sempre és el mateix: el grup de delinqüents, com comando d'operacions, es trasllada en furgoneta al punt on han localitzat trams de catenària poc vigilats en furgonetes i amb abundants eines que serveixen fins i tot per evitar eventuals electrocucions. Amb rapidesa (i escales mitjançant) tallen els cables en fragments de no pas més de dos metres que carreguen als seus vehicles. Després, només han d'anar a veure el mitjancer amb qui han pactat la venda i cobrar. Que milers de persones no poden arribar als seus llocs de treball l'endemà els importa poc.