Fa trenta anys, el teu barri i el meu tenien tantes sucursals bancàries com a agències de viatges i, avui, de les primeres en queda menys de la meitat i de les segones, gairebé cap. La tecnologia ha modificat els nostres hàbits de compra i determinats sectors, com el de les agències de viatges, han hagut de canviar. Empreses com eDreams, Booking, Busco una Ganga o Expedia cada una al seu nínxol, són un exemple.
La tecnologia mana
El consumidor és, expliquen des de eDreams, és cada vegada més exigent i busca productes ultrapersonalitzats, fàcils de contractar i flexibles. En el seu cas, la tecnologia els permet gestionar fins a 2.000 milions de recerques cada mes i construir fins a 9.000 milions d'itineraris gràcies als seus acords amb prop de 700 aerolínies i 2,1 milions d'allotjaments. L'oferta, tant en aquesta plataforma com en la resta, és amplísima però només la capacitat d'oferir a cada usuari el que busca en cada moment garanteix l'èxit. Ben aviat, eines de realitat virtual ens permetran simular viatges abans de realitzar-los. De fet, Google Street View ja ho permet i molts petits hotels ja fan ús d'aquesta tecnologia.
El paper dels algoritmes
La recollida de dades i la gestió d'aquests mitjançant algoritmes es revela així clau perquè permet personalitzar ofertes i, a partir d'interessos manifestats per cada usuari a través de les seves recerques, articular suggeriments com les que, invariablement, ens arriben tots cada vegada que accedim a un d'aquests portals o mitjançant el nostre correu electrònic. El viatge, com a experiència, és avui més assequible gràcies, no ens enganyem, que viatgem més i que els nostres hàbits de compra han permès eliminar la costosa xarxa de sucursals des de la qual operaven els grans majoristes.