Determinats sectors han patit amb especial intensitat els efectes del canvi de costums en el consum que ha generat Internet. Un d'ells, antany pròsper, s'ha vist obligat a modificar el seu model de negoci i oblidar pràcticament l'usuari particular. Es tracta, en concret, del sector de les agències de viatge, focalitzat ara en empreses i col·lectius. Per què? Doncs perquè l'usuari familiar contracta els seus viatges via online molt majoritàriament.

 

Gairebé el 90%

La Setmana Santa i el recent Pont de maig ho han tornat a demostrar: quan arriben dates vacacionals, es disparen les recerques d'ofertes de viatges a Internet. A Espanya, creix any rere any i, així i segons dades de navegació registrades per la consultora GfK aquest 2024, més de 34 milions de persones accedeixen al país a sites i apps de recerca de viatges (és a dir, relacionades amb allotjaments com|com a hotels i apartaments, així com amb el transport, des de recerca de tornats fins a trens). Aquesta xifra suposa que el 86% de la població ha visita de manera regular aquests webs i aplicacions. Cada usuari inverteix com a mitjana|mitja 1 hora i 42 minuts mensuals al mes i, a més, es tracta d'un consum intensiu, ja que més de 12,5 milions de persones consumi aquests continguts de forma diària.

Més que fa un any

En el vinculat al creixement interanual de l'audiència mitjana diària (nombre de persones que accedeixen diàriament a aquests sites) l'increment és notable: gairebé un 20% més d'usuaris diaris respecte a l'any 2023. Una altra conclusió que llança aquesta anàlisi és que el consum de webs i apps d'és paritari, tant analitzant l'accés mensual - ambdós sexes superen els 17 milions d'usuaris - com l'audiència mitjana diària, que se situa en 6,5 milions d'homes davant alguna cosa més de 6 milions de dones. Així mateix, el temps dedicat tant d'homes com dones supera l'hora i mitja al mes. Què els queda llavors a les agències de viatges tradicionals? Els viatges per a grups, els serveis per a empreses i la sempre difícil tasca de reinventar-se. La competència és ferotge i, a més, ara han de competir també amb portals com Flappin', on al plaer de viatjar se li afegeix el factor sorpresa.