La Comunitat Valenciana, a més de pels seus cítrics, les seves platges, la seva fàbrica de Ford i, ben aviat, per les bateries elèctriques que es produiran en la gigafábrica prevista a Sagunto, és coneguda per la importància i la capacitat d'innovació de la seva indústria ceràmica. Una tecnologia desenvolupada en origen per al sector de les rajoles pot convertir-se en una solució a un dels dilemes més importants que encara, precisament, la fabricació de bateries com les que, de nou, convertiran Sagunto en aquell referent nacional de la indústria que va ser gràcies a Alts Forns de la Mediterrània.

Baterias liti

De què es tracta?

Neptury Technologies, empresa amb seu a Almassora (Castelló) acaba de presentar un sistema de fabricació de bateries que redueix fins i tot en un 35% el consum dels materials actius que resulten avui imprescindibles per a la fabricació d'aquests dispositius. En el procés, a més, se substitueix un dissolvent altament tòxic i cancerigen que s'utilitza en el procés per un altre d'orgànic, innocu i respectuós amb el medi ambient. Per a això, utilitzen la tecnologia inkjet (impressió digital per injecció de tinta, sistema que ha substituït a la impressió serigràfica), que es fa servir al sector ceràmic i pot arribar a revolucionar la manera de fabricar bateries.

I com es fa?

Després de visitar diferents fàbriques de bateries a Àsia, els responsables de Neptury van deduir que la deposició de materials a les bateries podria fer-se mitjançant tecnologia inkjet, que permet una aplicació selectiva de la superfície dels ànodes i els càtodes. Amb això, s'estalvia fins i tot un 35% de materials i els costos de producció també es redueixen. El dissolvent que s'elimina és la n-metilpirrolidona, que se substitueix per un altre d'innocu. A Àsia s'utilitza sense problemes, però és a Europa es preveu que es prohibeixi ben aviat. Neptury, actualment, té una plantilla de vint persones i, segurament, Volkswagen utilitzarà en el futur alguna de les seves tecnologies a la fàbrica prevista a Sagunto.