El sector de les tecnologies aplicades a l’educació (edutech) està format a Catalunya per 319 empreses que ocupen 4.500 persones. El nombre de societats que operen en aquest subsector s’ha multiplicat per tres des del 2019.

machine learning unsplash
 

L’efecte de la pandèmia

La xifra actual, més del triple que abans de la pandèmia provocada per la Covid-19 (el 2019 hi havia identificades 98 empreses) evidencia l’extraordinari impuls que han rebut en els darrers anys les tecnologies aplicades a l’educació. Així s’evidencia en l’estudi El sector edutech a Catalunya, elaborat per la Generalitat en col·laboració amb l’Edutech Cluster.

Segons el document, l’edutech genera actualment gairebé 900 milions d’euros de volum de negoci anual a Catalunya (un 106% més que el 2019) i 4.500 llocs de treball (un 110% més). Aquestes dades fan referència als pure players, és a dir, les empreses que es dediquen exclusivament al negoci de l’edutech o bé tenen alguna unitat de negoci dedicada a aquest segment. Si es consideren tots els players d’entorn, aquest sector engloba al voltant de 1.500 empreses que facturen l’equivalent a l’1,1% del PIB català.

Tipus d’empreses

A Catalunya, per volum de facturació, el sector està format principalment per les editorials tradicionals -que generen el 58% del volum de negoci-, amb una creixent transició cap al contingut digital. Amb el 20% del total, a continuació destaquen els proveïdors d’infraestructures i equipament (grans empreses tecnològiques i consultories amb línies de negoci especialitzades en l’educació), i els proveïdors de programari i eines digitals de suport, amb el 8%. Completen el sector les consultories, les empreses creadores de continguts digitals i les plataformes de gestió integral dels centres educatius.

L’informe posa de manifest que el sector ha experimentat un ràpid creixement a causa de la pandèmia, que va provocar que els centres educatius a escala internacional incorporessin de manera accelerada serveis d’educació en línia. A més, l’estudi apunta l’aparició de noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector vinculades al voltant de les tecnologies immersives, de la ludificació de l’ensenyament, de l’ús del big data i laintel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la ciberseguretat.