El sector de les tecnologies aplicades a l’educació (edutech) està format a Catalunya per 319 empreses que ocupen 4.500 persones. El nombre de societats que operen en aquest subsector s’ha multiplicat per tres des del 2019.
![machine learning unsplash machine learning unsplash](/uploads/s1/40/99/70/82/machine-learning-unsplash_51_1258x630.jpeg)
L’efecte de la pandèmia
La xifra actual, més del triple que abans de la pandèmia provocada per la Covid-19 (el 2019 hi havia identificades 98 empreses) evidencia l’extraordinari impuls que han rebut en els darrers anys les tecnologies aplicades a l’educació. Així s’evidencia en l’estudi El sector edutech a Catalunya, elaborat per la Generalitat en col·laboració amb l’Edutech Cluster.
Segons el document, l’edutech genera actualment gairebé 900 milions d’euros de volum de negoci anual a Catalunya (un 106% més que el 2019) i 4.500 llocs de treball (un 110% més). Aquestes dades fan referència als pure players, és a dir, les empreses que es dediquen exclusivament al negoci de l’edutech o bé tenen alguna unitat de negoci dedicada a aquest segment. Si es consideren tots els players d’entorn, aquest sector engloba al voltant de 1.500 empreses que facturen l’equivalent a l’1,1% del PIB català.
Tipus d’empreses
A Catalunya, per volum de facturació, el sector està format principalment per les editorials tradicionals -que generen el 58% del volum de negoci-, amb una creixent transició cap al contingut digital. Amb el 20% del total, a continuació destaquen els proveïdors d’infraestructures i equipament (grans empreses tecnològiques i consultories amb línies de negoci especialitzades en l’educació), i els proveïdors de programari i eines digitals de suport, amb el 8%. Completen el sector les consultories, les empreses creadores de continguts digitals i les plataformes de gestió integral dels centres educatius.
L’informe posa de manifest que el sector ha experimentat un ràpid creixement a causa de la pandèmia, que va provocar que els centres educatius a escala internacional incorporessin de manera accelerada serveis d’educació en línia. A més, l’estudi apunta l’aparició de noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector vinculades al voltant de les tecnologies immersives, de la ludificació de l’ensenyament, de l’ús del big data i laintel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la ciberseguretat.