La tecnologia, el Big Data i la Intel·ligència Artificial també han arribat al sector legal, que després de la crisi originada per la pandèmia de Covid-19 comença a recuperar la velocitat de creuer. Els principals referents de l'advocacia i els despatxos més grans a nivell mundial són conscients de la revolució tecnològica que inexorablement han d'afrontar, i aposten per implementar la tecnologia a tots els nivells per al futur immediat.

L'informe de Wolters Kluwer 'Future Ready Lawyer 2021' (L'advocat del futur 2021) elaborat partint d'una enquesta realitzada a 700 professionals del sector jurídic de 10 països d'Europa i EUA, inclosa Espanya, analitza les principals tendències que condicionaran el futur del sector legal en els pròxims tres anys i conclou que la gran majoria dels advocats considera prioritari modernitzar tecnològicament el seu negoci.

Els resultats indiquen una clara transformació, accelerada en part per la pandèmia, on la capacitat per utilitzar la tecnologia per garantir el rendiment ha passat a ser una prioritat sobretot quan els professionals han treballat des de les seves llars, interactuant en remot amb clients, tribunals o companys. És a dir, que la crisi ha constatat que les solucions tecnològiques són essencials per al negoci i la prestació de serveis als clients.

En aquest sentit, Iñigo Sagardoy, president de Sagardoy Abogados, assegura en una entrevista al diari 'La Llei' amb motiu dels resultats de l'enquesta de Wolters Kluwer, que "la pandèmia ha accelerat alguns canvis als despatxos d'advocats, tals com la innovació tecnològica i un sistema híbrid de feina (teletreball/treball presencial). Igualment, ha canviat la forma d'interactuar amb els clients, més virtualitat i menys presencialitat".

Més d'un 60% d'inversió

Les dues noves tendències més importants citades a l'informe pels professionals jurídics amb un impacte més gran en les seves organitzacions durant els propers tres anys són una importància cada vegada major de la tecnología jurídica (77%) i una necessitat de fer front al creixent volum i a la complexitat de la informació (77%).

A més, un 63% dels despatxos d'advocats diuen que incrementaran les seves inversions en tecnologies per sobre del 60% de 2020. Els canvis maés importants que esperen realitzar en els propers tres anys inclouen una especialització més gran dels serveis jurídics oferts; un ús més gran de tecnologiia per millorar la productivitat; més èmfasi en la innovació, i més col·laboració i transparència amb els clients.

Per a Iñigo Sagardoy, la Intel·ligència Artificial tindrà un gran impacte "en tot el relacionat amb el litigi, per poder comprendre les decisions judicials, les tendències i els resultats. També en matèria de contractació". A més, augura que "tot el relacionat amb la interactuació amb els clients, portals de coneixement compartit, assumptes compartits, informació, etc.., crec que seran absolutament necessàries en el futur".

Respecte al Big Data, el 69% dels despatxos d'advocats esperen que els Big Data i l'analítica predictiva tinguin un impacte en les seves organitzacions durant els propers tres anys, encara que només el 22% afirma que comprèn molt bé aquestes tecnologies.

tecno

Entre les tecnologies en les quals els principals bufets consideren que cal realitzar una important inversió destaquen la firma electrònica; l'automatització de creació de documents i contractes; les eines col·laboratives per redactar/revisar documents i contractes; la gestió de flux de treball de documents i contractes; i els serveis basats en el núvol.

La gran majoria ja està accelerant iniciatives per millorar l'eficiència, la productivitat i els serveis als clients. Un 74% afirma que està invertint en noves tecnologies per donar suport a les operacions del despatx i el treball dels clients; el 42% està creant funcions/ focus d'innovació especialitzades; i el 24% està formalitzant un intercanvi d'informació amb el client.

Finalment, l'informe 'L'advocat del futur' també destaca que els despatxos anticipen canvis en àrees d'exercici, tecnologia, relacions amb els clients i personal. Així, el 82% espera una especialització més gran dels serveis jurídics; el 81% espera un ús més gran de la tecnologia per millorar la productivitat; el 78% espera un èmfasi més important en la innovació; el 78% espera una col·laboració més gran i transparència entre els despatxos i els clients; i el 72% espera un ús d'Acords d'Honoraris Alternatius més gran.