Era un secret a veus, especialment des que l'excèntric i oblidadís (quan demana a Espanya que li demani perdó a Mèxic no sabem gaire bé per què no cau en el compte de què cognoms porta) president Andrés Manuel López Obrador ho donés per fet fa un parell de dies; però no va ser fins ahir que Elon Musk ho va confirmar: la nova planta de Tesla a Amèrica serà a Mèxic. Dades no hi ha molts si hem de descomptar la confirmació que serà a prop de Monterrey, capital fins a mitjans dels vuitanta de l'acer mexicà. Ara, la capital de l'estat de Nou Lleó, protagonista de la segona revolució industrial a Mèxic, s'apresta a liderar un altre canvi disruptiu: el que encarnen els cotxes elèctrics.

Tesla Monterrey
 

Investor Day

La confirmació la va formular aquest primer de març Elon Musk durant l'Investor Day, la jornada en la qual ret comptes davant dels inversors que confien en Tesla i els avança els seus plans de futur. Monterrey; i en això han tingut sort els seus habitants perquè, altrament, potser Tesla s'hagués decidit per un altre enclavament; està només a 600 km d'Austin, la ciutat nord-americana que acull la planta en la qual es fabrica el Model Y i en la es acoblarà el Cybertruck, del que es va parlar llargament en l'Investor Day. La pickup de Tesla, de fet, va poder veure's en l'esdeveniment i es va descobrir que la mateixa estampa angulosa que identifica la seva carrosseria es trasllada als interiors d'un cotxe que, assegurança, als Estats Units i Mèxic tindrà molt èxit. La nova fàbrica, en la que podria construir-se també algun dia aquesta camioneta estarà 25 quilòmetres al nord de Monterrey, a la localitat de Santa Catarina.

cybert
 

Una ciutat rica i estable

Per a Monterrey, l'arribada de Tesla és un esperó afegit per consolidar-se com a punta de llança de la potència mundial que Mèxic aspira a ser. La ciutat acull les seus de catorze de les cinquanta empreses mexicanes més grans i només la supera en renda per capital i nivell de vida Mèxic Districte Federal. El benestar del qual gaudeixen els seus veïns es va forjar entorn de la Foneria de Fierro i Acer de Monterrey S.A., fundada el 1900 i tancada el 1986 després de la seva fallida. Avui, les seves instal·lacions són un parc i la seva importància va ser tal per a l'economia de la ciutat que figura fins i tot al seu escut. Ocorrerà el mateix algun dia amb la gigafactoria de Tesla? La seva ubicació en aquesta ciutat de més d'un milió d'habitants planteja desafiaments logístics i d'infraestructuras, sent el principal el consum d'aigua. Musk ha avançat ja que serà una planta "moderna i sostenible" i que construir-la costarà 5.000 milions de dòlars. És suficient, creu el propietari de Tesla, per fabricar cada any 3,5 milions de cotxes una xifra que, si s'assoleix, convertirà Tesla Monterrey en la fàbrica més productiva de l'empresa. Sobre els terminis de construcció, no hi ha res oficial.

monterrey