És cert que aquest any, amb les Generals convocades per al proper dia 23, no fan falta serials estiuencs per omplir les pàgines de rotatius i digitals, però el presumpte projecte que tindria entre mans Elon Musk per construir una nova fàbrica de cotxes Tesla a Europa va camí de convertir-se en una. Després anuncis no autoritzats, reunions no previstes, errors de manual i altres despropòsits, ara sembla que no tot està perdut. Això diu, almenys, Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana en funcions.
Des de principis de juny
De l'assumpte es va començar a parlar a principis, de juny, poc després de les eleccions, quan una publicació al diari Llevant va posar en negre sobre blanc un rumor que feia setmanes que circulava: Tesla estava valorant la possibilitat d'instal·lar una fàbrica de cotxes elèctrics a València. Es va arribar a parlar, fins i tot, d'ubicacions: Aldaya, Cheste i Loriguilla. Musk, que havia subscrit un acord de confidencialitat amb el govern valencià i que ja havia tingut algun desacord amb Pedro Sánchez i els seus ministres, es va enfadar i va reaccionar ràpid: li va faltar temps per reunir-se amb Macron i amb Giorgia Meloni per veure quines possibilitats havia de construir la fàbrica a França o a Itàlia. Evidentment, tant el primer com la segona li van dir que totes i que, si d'ells depenia, no anava a a haver-hi cap problema.
I ara?
L'últim en parlar ha estat Ximo Puig, president en funcions de la Generalitat –la investidura de Carlos Mazón, el nou president, serà el 13 de juliol- i ho fa per assegurar que el Govern d'Espanya (amb un Pedro Sánchez al capdavant que no s'ha vist amb Musk encara per a res que tingui a veure amb Tesla i València) "està intervenint" i tindrà "les reunions que siguin necessàries" perquè Tesla s'acabi instal·lant a València. La Generalitat Valenciana, diu Puig també, activarà tot el que faci falta per "facilitar-lo". Queda esperança per tant? Sembla, gairebé, com si el mateix Puig el veiés certament negre: mentre parlava de reunions i ressorts, deia també que tot l'assumpte "depèn de moltes qüestions". El que si fa, segons va dir, és transmetre-li Carlos Mazón "informació detallada". Sigui com fos, fa bé pocs dies Puig admetia que la filtració "va emprenyar molt a Tesla". Ara, sembla, tothom vol reunir-se amb Musk: el president entrant per veure si hi ha una cosa per salvar i Pedro Sánchez, que no va ser capaç de rebre Musk abans, per al mateix, doncs és també en precampanya. Musk, que expliquen estaria pensant ja a Portugal com a possible emplaçament, no diu res. El cert és que, mentre que França ofereix mà d'obra més cara del que a Musk li agradaria i a Itàlia la població no mostra gaire entusiasme pels cotxes elèctrics; Portugal ofereix els mateixos avantatges que Espanya i alguna més: el sou mitjà és més baix allà que aquí, les connexions marítimes milloren les de França, Itàlia i Espanya mateixa i els cotxes elèctrics representen allà ja un 30% de les vendes mensuals.