És cert que aquest any, amb les Generals convocades per al proper dia 23, no fan falta serials estiuencs per omplir les pàgines de rotatius i digitals, però el presumpte projecte que tindria entre mans Elon Musk per construir una nova fàbrica de cotxes Tesla a Europa va camí de convertir-se en una. Després anuncis no autoritzats, reunions no previstes, errors de manual i altres despropòsits, ara sembla que no tot està perdut. Això diu, almenys, Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana en funcions.

Elon Musk, CEO de Tesla / Europa Press
 

Des de principis de juny

De l'assumpte es va començar a parlar a principis, de juny, poc després de les eleccions, quan una publicació al diari Llevant va posar en negre sobre blanc un rumor que feia setmanes que circulava: Tesla estava valorant la possibilitat d'instal·lar una fàbrica de cotxes elèctrics a València. Es va arribar a parlar, fins i tot, d'ubicacions: Aldaya, Cheste i Loriguilla. Musk, que havia subscrit un acord de confidencialitat amb el govern valencià i que ja havia tingut algun desacord amb Pedro Sánchez i els seus ministres, es va enfadar i va reaccionar ràpid: li va faltar temps per reunir-se amb Macron i amb Giorgia Meloni per veure quines possibilitats havia de construir la fàbrica a França o a Itàlia. Evidentment, tant el primer com la segona li van dir que totes i que, si d'ells depenia, no anava a a haver-hi cap problema.

I ara?

L'últim en parlar ha estat Ximo Puig, president en funcions de la Generalitat –la investidura de Carlos Mazón, el nou president, serà el 13 de juliol- i ho fa per assegurar que el Govern d'Espanya (amb un Pedro Sánchez al capdavant que no s'ha vist amb Musk encara per a res que tingui a veure amb Tesla i València) "està intervenint" i tindrà "les reunions que siguin necessàries" perquè Tesla s'acabi instal·lant a València. La Generalitat Valenciana, diu Puig també, activarà tot el que faci falta per "facilitar-lo". Queda esperança per tant? Sembla, gairebé, com si el mateix Puig el veiés certament negre: mentre parlava de reunions i ressorts, deia també que tot l'assumpte "depèn de moltes qüestions". El que si fa, segons va dir, és transmetre-li Carlos Mazón "informació detallada". Sigui com fos, fa bé pocs dies Puig admetia que la filtració "va emprenyar molt a Tesla". Ara, sembla, tothom vol reunir-se amb Musk: el president entrant per veure si hi ha una cosa per salvar i Pedro Sánchez, que no va ser capaç de rebre Musk abans, per al mateix, doncs és també en precampanya. Musk, que expliquen estaria pensant ja a Portugal com a possible emplaçament, no diu res. El cert és que, mentre que França ofereix mà d'obra més cara del que a Musk li agradaria i a Itàlia la població no mostra gaire entusiasme pels cotxes elèctrics; Portugal ofereix els mateixos avantatges que Espanya i alguna més: el sou mitjà és més baix allà que aquí, les connexions marítimes milloren les de França, Itàlia i Espanya mateixa i els cotxes elèctrics representen allà ja un 30% de les vendes mensuals.