Potser, sense saber-lo ja l'hagis experimentat: notes que el que compres –especialment els productes d'alimentació quotidiana- se t'escampen menys que abans encara que valen el mateix. Si és així, ets una víctima més d'aquesta estratègia que només és legal si es comunica degudament. Parlem de la reduflacció, una pràctica que la OCU considera "un engany al consumidor" si no se n'informa com cal.

Un concepte que ja té un lustre

El terme que ens ocupa defineix la pràctica, expliquen des del BBVA, "sistematitzada i sofisticada" que apliquen determinades empreses per fer front a situacions d'increment de costos i que consisteix a reduir la quantitat de producte que es ven al consumidor mantenint o fins i tot elevant el seu preu. El concepte el va encunyar allà per 2017 l'economista Philippa Malmgreen i el va denominar shrinkflaction o, en el nostre idioma, inflació per contracció. Amb tot, la manera comuna de denominar aquest procedir és reduflacció.

 

 

Legal, però només a mitges

Sí, però només en un cas: si es comunica de manera correcta i explícita abans que el producte que ha estat objecte d'aquest procedir es posi a la venda en el seu nou format. Si no es fa així, estaríem davant d'un engany en tota regla. Malgrat ser una pràctica comuna, i si comercialitzes alguna cosa, t'hauries de fer una pregunta abans d'aplicar-la: pot danyar la teva reputació? Aquest mateix mes, la OCU presentava un estudi sobre la reduflacció i recollia diversos casos: Pastes Gall, per exemple ha reduït el contingut dels seus paquets de 500 grams a 450 i els d'1 kg a 900 grams. Alhora, Danone ha fet passar el contingut dels seus iogurts de 125 a 120 grams i la Bella Easo omple els seus paquets de madalenes amb nou unitats en lloc de les deu habituals. Fins i tot Hero Baby retalla el contingut dels seus aliments infantils: les capses de farinetes de 410 grams contenen ara 340. El detergent Dixan de 37 rentats, es queda segons la OCU en 30. Des de l'esmentada entitat, els casos més flagrants s'han remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, ja que es considera una "pràctica enganyosa" sempre i un "engany al consumidor en tota regla" si no s'explicita de forma destacada a l'envàs del producte. L'organització calcula que fins i tot un 7% de la cistella habitual de la compra està afectada per aquesta pràctica. Després s'estranyen que els consumidors triïn marques blanques.