A començaments de mes, la Generalitat informava de la recuperació per a usos turístics del Tren Granota, un popular comboi que connectava Barcelona i el Vallès i que servirà ara per a què, per exemple, la nostra infantesa a càrrec descobreixi com es viatjava quan no hi havia mòbils ni GPS. Ara, i continuant amb el seu esforç en favor de valorització del patrimoni industrial, la Generalitat declara Bé Cultural d'Interès Nacional a un altre tren, aquest de muntanya: El Tren de Capdella.
Què era el Tren de Capdella?
Més que un tren, el de Capdella era una composició ferroviària mínima, ja que constava només d'una locomotora dièsel de petites dimensions i un característic vagó que es feia servir per transportar materials i passatgers entre la Central Hidroelèctrica de la Torre de Capdella i l'Estany Gento, un dels llacs de la conca superior de la Vall de Capdella. Cobria una línia de 5 km amb vies Decauville de 60 cm d'ample que transcorria en alguns dels seus trams a més de 2.000 metres d'altura. En origen, la tracció era animal, ja que el 1911 no es disposava a la zona ni de motors de vapor ni de propulsors dièsel: hi havia només unes plataformes de les quals tiraven mules i feien de tren, just igual que en molts protoferrocarrils miners. El 1951, aquell precari invent es va substituir per la locomotora dièsel i el vagó que ara es declaren Bé de l'Interès Cultural. Va estar en servei fins a 1990, l'any en què es va posar en servei el telefèric de l'Estany Gento.
La 'Rubia'
A la zona, el tren era conegut com a La Rubia perquè, en origen, la vagoneta era similar a la posterior d'unes curioses versions de Biscúter que es modificàven amb una caixa posterior en fusta per allotjar passatgers. Eren una versió hispànica dels vistosos woodies americans que, aquí, es coneixien com a Rubias, ja que la fusta que s'utilitzava a les carrosseries d'aquests cotxes era de color clar. Res a veure doncs amb determinades explicacions que va difondre Endesa i que vinculen el nom al color dels taxis de Barcelona. Avui, ja sense servei, vagoneta i locomotora estan exposades al recinte exterior del Museu Hidroelèctric de Capdella, dins de la central hidroelèctrica i juntament amb el funicular que va funcionar a la zona. Aquests dies, la locomotora ha estat tornada a posar en marxa per l'últim dels seus conductors.