Les trucades no desitjades, o també considerades com a spam, són una constant en el dia a dia de les persones. Són molts els usuaris que han posat el crit al cel perquè hi hagi alguna regulació que els protegeixi de tal assetjament telefònic que se succeeix diàriament i que acaba molestant i acabant amb la paciència de l'usuari o consumidor. Són les ja famoses trucades comercials.
Incompliment de la Llei Robinson i denúncia de la OCU
La Llei Robinson, dissenyada per frenar les trucades comercials no desitjades, continua sent vulnerada segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). La OCU estima que milions de consumidors continuen rebent trucades no sol·licitades, sovint d'empreses de telecomunicacions i energia com Vodafone, Endesa i Jazztel. Malgrat estar inscrites en la llista d'exclusió, aquestes empreses continuen eludint la normativa.
Per combatre aquest incompliment, la OCU ha instat les autoritats a reforçar les sancions i fer més estricta la regulació d'aquestes pràctiques, que vulneren els drets dels consumidors.
Com evitar les anomenades spam i marcar números|nombres com a|com molestos
Per evitar trucades no desitjades, els usuaris poden recórrer a diverses opcions en funció del seu dispositiu. En Android, és possible marcar números com a spam directament des de l'historial de trucades, seleccionant l'opció "Bloquejar/Marcar com a spam".
En iOS, els usuaris poden bloquejar el número des del menú d'ajustaments o accedir a aplicacions externes com Truecaller o Hiya, que ajuden a identificar i bloquejar trucades no sol·licitades. A més, la inscripció en la llista Robinson continua sent una eina clau per reduir el nombre de trucades comercials no autoritzades.
Mesures de protecció addicionals
Encara que la inscripció en la Ley Robinson és el primer pas, no sempre és suficient. Moltes empreses continuen incomplint aquesta normativa, el que ha portat a la OCU a sol·licitar mesures més contundents. Entre les recomanacions, la OCU ha suggerit la instal·lació d'aplicacions especialitzades en detecció de spam i l'ús de tecnologies que ajudin a identificar possibles fraus. L'organització també encoratja els usuaris a reportar qualsevol infracció, el que podria derivar en sancions per a les companyies que violen la llei.
Les empreses més denunciades pels usuaris
Entre les companyies més assenyalades pels usuaris destaquen Vodafone, Jazztel i Endesa, que continuen liderant, el nombre de queixes per trucades comercials no desitjades. Malgrat les denúncies, l'assetjament telefònic continua sent un problema en creixement, impulsat per la falta de control i l'evasió de la llei per part d'algunes d'aquestes empreses. Les multes i sancions no semblen ser un dissuasiu suficient, el que obliga els usuaris a prendre mesures personals per protegir-se.
Amb l'auge de les eines digitals, els consumidors tenen ara més opcions per evitar aquestes trucades, però la solució final passa per una regulació més estricta i la imposició de sancions exemplars a les companyies que violen les normatives vigents.