En un context en el qual la pressa dels més joves per obtenir el permís de conduir és relativa, s'acosta un canvi normatiu que, més que per atendre una necessitat concreta, arriba molt probablement per donar un cop de mà a un sector que no viu el seu millor moment i que és clau per a l'economia europea. Parlem, clar, del de l'automòbil.
Què planeja la UE?
El seu objectiu és que els més joves s'animin a conduir encara que no tinguin ni diners ni necessitat de posar-se al volant. Per a això, plantegen una nova possibilitat: poder conduir ja als 17, però amb un adult acompanyant. Si no cometen infraccions durant aquell temps, als 18 podran conduir sols. Què s'aconsegueix així? Primer, ampliar la nòmina de possibles conductors i, segon (i el més important) implicar a progenitors i altres família de manera activa en el tràmit. Vistes les circumstàncies, que més d'un es plantegi la compra d'un cotxe nou perquè el petit de la casa comenci a conduir o, també, posar a les seves mans el volant d'un dels que ja es tenen a casa i adquirir un altre per reemplaçar-lo és qüestió de temps. Des de les autoescoles, també veuen negoci. Així, des de l'Associació Europea d'Autoescoles es planti ja la possibilitat que l'adult acompanyant hagi de rebre "un mínim ensinistrament" perquè la seva "influència i tutelatge siguin els apropiats". Sí, encertes: si el teu fill vol conduir els 17, potser acabeu passant per l'autoescola tu i ell.
La Comissió Europea té ja sobre la taula una proposta que els diferents països membres podran o no acceptar. Segons la mateixa, i a més d'anar acompanyats d'un adult, seran considerats novells durant dos anys i no podran prendre prendre ni una gota d'alcohol, ja que la taxa màxima permesa per a ells seria de 0,0. En el cas dels conductors que novel·lis, avui es permet la mateixa taxa que els conductors professionals: 0,15 mg/l d'aire expirat.
Per què els joves retarden la matrícula en l'autoescola?
Les raons són múltiples, però la més clara té a veure amb el preu dels cotxes. Avui, trobar un vehicle decent d'ocasió per menys de 6.000 euros és gairebé una utopia i aconseguir un de nou per menys de 20.000 és tasca apta només per a titans. Si aquesta circumstància li sumem la precarietat del mercat laboral i les altes taxes d'atur juvenil, ja tenim la resposta. La incertesa derivada del canvi tecnològic en marxa (ningú no sap fins quan es podran utilitzar cotxes amb motor de combustió) encara hi ha més raons per pensar-s'ho dues vegades abans d'assumir aquest desafiament car i estressant que és treure's el carnet de conduir.