Es diu turbina oblonga, l'ha desenvolupat durant deu llargs anys l'enginyer aeronàutic cordovès enrolat en Airbus José Fernández Montes i acaba de ser distingida com una de les deu patents espanyoles més importants de 2022 pel Club d'Inventors d'Espanya, una associació que, des de fa 40 anys, es dedica a acompanyar a inventors espanyols en tots els processos necessaris perquè una idea capaç de resoldre problemes quotidians es converteixi en un èxit. La turbina oblonga, consideren, podria revolucionar no només l'aeronàutica sinó, també, els sistemes de ventilació.

 

Pendent d'un estudi

Amb tot, el seu responsable és cautelós i recorda que, de moment, el seu invent està pendent que s'aprovi la sol·licitud de patent internacional, que permetria protegir la seva idea a més de 150 països. Convé, explica, que "més persones" desenvolupin un estudi, perquè l'enginyer ha desenvolupat la seva idea "en solitari". És la manera, apunta, que es puguin detectar possibles errors.

Supera les limitacions dels motors actuals

Els motors actuals dels avions funcionen gràcies al moviment circular dels seus compressors i hèlixs, que roten entorn d'un centre de gir. Aquesta circumstància els limita, ja que no és possible passar a la punta de la pala de certa velocitat determinada. En cas de fer-ho, el motor deixaria de funcionar. Amb la idea de Fernández, que planteja un motor buit pel centre amb pales no unides a l'eix, es pot, explica, "comprimir l'aire de manera més eficient" i estalviar fins i tot un 10% de combustible. El recorregut que dibuixen les pales de la seva turbina és oblong i, d'allà, el seu nom. Una vegada comprovada la viabilitat de la seva idea, va procedir a donar-li forma amb una impressora 3D. El seu creador considera que la turbina, a més de per propulsar avions o vaixells de forma més eficient, pot ventilar estances i túnels amb maquinàries més petites, ja que el recorregut oblong de l'aire permet comprimir aquest utilitzant una àrea menor.