A Espanya, segons els experts, plou un 25% menys que fa mig segle i, a sobre, quan plou, plou de pitjor manera: les tempestes són més freqüents i més nocives. De fet, fins i tot les temperatures han augmentat, i no ho diu un qualsevol: el compta la revista National Geographic. Un dels sectors més perjudicats és el del vi, fonamental per a l'economia espanyola. Tant és així que la Federació Espanyola del Vi, que agrupa 800 cellers, reconeix que el canvi climàtic és l'amenaça més important per a la vitivinicultura espanyola . Per això, aquesta entitat i unes altres quatre organitzacions similars de França, Itàlia, Alemanya i Macedònia han unit forces amb la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR) per ensenyar els professionals del sector a lluitar contra el canvi climàtic. El projecte es diu Green Vineyards.
Estratègies per combatre'l
Les estratègies per combatre'l són múltiples: al sud de França utilitzen malles d'ombrejo per reduir la temperatura dels carrassos i a Itàlia, Macedònia i Alemanya desenvolupen altres experiències que, ara, es compartiran en un web comú finançat pel Centre de Desenvolupament Agrari i Rural d'Itàlia, l'Institut d'Investigacions en Medi Ambient de Macedònia, la Fundació Llac Constanza de Alemania, l'Institut Francès de la Vinya i el Vi, la Unir i la Federació Espanyola del Vi. Els socis espanyols, per exemple, incideixen en la necessitat de treballar amb matèries primeres de més qualitat i preservar les seves especificitats i els alemanys es preocupen per com ajustar la pujada de temperatures a varietats que, com les seves, no es donen en qualsevol latitud. Itàlia busca vins més competitius i Macedònia aspira a copiar els exemples d'altres països més avançats quant a promoció dels seus brous. Amb tot, l'objectiu és el mateix: garantir, com a mínim, diversos segles més de vins de qualitat a Europa.
Un sistema de transferència de coneixement
Des de la Unir, s'aportarà tota la carcassa tecnològica i, també, les eines educatives per permetre que es pugui transferir el coneixement des d'unes zones productores a les altres. Un catàleg de bones pràctiques, diferents recursos multimèdia gratuïts que s'editaran cada trimestre formen part d'un projecte Green Vineyards, en el qual les tecnologies de la comunicació seran clau.