Si ets comercial, més val que t'especialitzis o que trobis una manera infal·lible d'explicar que el teu treball és imprescindible per a l'organització en la qual treballes. Altrament, tindràs molt complicat seguir en la teva feina. Per què? Doncs perquè el teu sector és un dels que resultarà més afectats per la irrupció de la IA. Segons un estudi de la consultora Gartner, d'aquí a cinc anys, el 60% de les tasques comercials que actualment es duen a terme des de departaments de vendes s'executaran mitjançant sistemes d'IA.

 

La situació actual és molt diferent

Avui, segons detalla l'esmentat estudi, menys del 10% d'aquestes tasques es duu a terme mitjançant aplicacions d'intel·ligència artificial. En cinc anys, aquest percentatge creixerà en 55 punts, la qual cosa equival a un 1.100% més. Som davant de xifres pròpies de països hiperinflacionaris i, davant d'aquesta situació, només hi ha una sortida segons Gartner: preparar-se per a la convergència de noves formes d'IA, automatització de processos i activitats de planificació. Això només s'aconsegueix d'una manera: amb formació. El temps en què un comercial podia justificar diverses jornades sense vendes explicant, per exemple, que estava depurant bases de dades o fent sondejos arribarà a la seva fi perquè aquestes tasques s'executaran de manera automàtica

Per què succeirà això?

La IA optimitza processos i estalvia temps. En àmbits comercials, permet combinar dades internes i externes i brinda informació “més completa” sobre segments de negoci determinats. Àrees com la venda dirigida, la gestió de pronòstics o la visualització i l'anàlisi s'executaran de manera automàtica. I els comercials? Doncs els comercials, alliberats de tasques repetitives, tindran més temps per vendre i, en conseqüència, els seus superiors els exigiran encara millors resultats. Una altra opció, és clar, és canviar de departament.