El sector de l'aviació no pot prescindir dels combustibles líquids. Ni l'hidrogen –en la seva forma de gas- ni les piles de combustible no són alternatives adequades per a vehicles que cobreixen llargues distàncies sense possibilitat de proveir-se i l'única alternativa que existeix, de moment, per descarbonitzar el sector són els combustibles sostenibles. A Espanya, s'han activat diferents projectes per desenvolupar plantes capaces de proveir una petita part de les necessitats futures d'un sector en expansió i amb alta demanda energètica, però el líder internacional d'aquesta nova revolució aeronàutica és a l'altre costat de l'Atlàntic.

 

Quinze vegades més

La capacitat de producció de combustible d'aviació sostenible (SAF) als Estats Units podria augmentar dels 2.000 barrils diaris de l'any passat als gairebé 30.000 que alguns experts vaticinen per al final d'aquest any si es posen en marxa totes les ampliacions de capacitat anunciades. Els promotors esperen que projectes com a Rodeo Renewed, promogut per Phillips 66 produeixi fins a|fins i tot uns 10.000 barrils diaris de SAF a partir d'aquest estiu, i que el projecte Port Arthur SAF de Diamond Green Diesel produeixi uns altres 15.000 a finals d'año.El SAF és una alternativa al combustible d'aviació derivat del petroli. Es produeix a partir de matèries primeres agrícoles i de rebuig i es consumeix en barreges amb el combustible d'aviació de petroli. Les inversions en SAF han augmentat gràcies a la Norma de Combustibles Renovables (RFS) de l'Agència de Protecció del Medi Ambient dels EUA, als crèdits fiscals federals i als programes i crèdits fiscals estatals que incentiven l'ús d'aquest combustible. A Europa, els incentius no són comparables ni de lluny.

 

Oportunitat aprofitada

Històricament, la producció d''Altres biocombustibles' als Estats Units ha estat mínima. Tanmateix, com la nafta renovable i el propà renovable són subproductes de la creixent indústria del gasoil renovable, la producció d'altres biocarburants també ha crescut. La producció nord-americana d''Altres biocombustibles' va augmentar de només 2.000 b/d el 2020 a 19.000 b/d el 2023. Dins d'aquest subsector, la producció de SAF ha representat sempre un petit percentatge, però la situació està a punt de canviar. Per què? Doncs perquè, una vegada més, el Govern nord-americà ha sabut anticipar-se a la demanda i activar uns desenvolupaments que, de segur, contribuiran a reindustrialitzar la seva economia.