Venem menys vi, però ens el paguen millor. Aquesta és la principal conclusió de l'estudi que l'Observatori Espanyol del Mercat del Vi acaba de presentar a partir de les dades del sector per a la campanya que acaba de tancar-se, la de 2022.

 

Valor rècord

Les exportacions espanyoles de vi van assolir així durant 2022 un valor rècord de 2.980 milions d'euros el 2022 a causa d'una significativa pujada del preu mitjà del litre, que va créixer en un 13,2%, gairebé el doble que la inflació registrada en acabar l'any. Durant 2022, a més, el volum de vi que vam ser capaços de vendre a altres països es va reduir en un 9,2% i va quedar en 2.089,5 milions de litres, la qual cosa suposa 213 milions menys que el 2021. Si se sumeixin al total els vins aromatitzats, els mostos i els vinagres, el total d'exportacions del sector vitivinícola va assolir els 2.744,10 milions de litres (-11,9% respecte a l'any anterior) i la facturació va arribar a 3.422,83 milions d'euros (+3,5%).

El que més creix, el vi a granel i el format bag in box

L'OEMV destaca que els productes que més van aportar al creixement global de la facturació el 2022 van ser els vins a granel (+12%), els vins sense DOP envasats (+6%), els escumosos (+5%) i els vins BiB (bag-in-box; +12,9%). En termes de volum van liderar les pèrdues els vins a granel (-11%), al costat dels|juntament amb vins tranquils envasats (-10,5%). Per això el preu mitjà del litre venut a l'estranger és d'1,25 euros comptant vinagres, mostos i vermuts i de similars.

Per mercats, en el cas del vi a granel, van ser Itàlia, Alemanya, Portugal i França els que més van caure en volum. Entre els quatre van deixar de comprar 111,4 milions de litres el 2022. França i Alemanya van ser les que més van augmentar la seva despesa en granel espanyol (França, +30 milions d'euros; Alemanya, +19,5 milions). En suma, i com a conclusió: fins i tot en un context general de crisi, el vi, a Espanya, creix en competitivitat.