Primer van ser de fusta i, després, de formigó i metall. En el futur, si tot surt com Adif, el gestor d'infraestructures ferroviàries, té al cap, seran de plàstic. Parlem de les travesses, aquesta humil peça dels camins de ferro que fa gairebé 200 anys solquen Europa.
Estalvi econòmic
L'assaig que Adif està realitzant afecta dos trams de la línia que uneix Alcàsser de San Juan i Cadis que se situen a la província de Jaén. En ell, s'han utilitzat travesses de plàstic, que suposa una completa innovació en el referit a aquesta peça de la via que, no ho oblidem, condiciona la seguretat dels combois i defineix la velocitat màxima a la qual poden circular, ja que són el punt de suport sobre el qual es col·loquen els carrils, s'encarreguen de transmetre les càrregues de forma uniforme i permeten mantenir estable l'ample de la via. Gairebé res, anem. En general, a excepció de determinats túnels i certes desviacions, a Espanya les travesses són de formigó i metall. On no poden ser-ho, són de fusta.
Reciclables
En concret, en l'assaig s'han emprat 290 travesses de plàstic que han permès cobrir 174 metres de via estesa sobre un pont metàl·lic que creua el riu Guarizas i dins del túnel número deu de l'esmentada línia. Les travesses instal·lades tenen una durada estimada de 50 anys, són més versàtils i elàstiques que les de formigó i les de fusta i aguanten millor les inclemències del temps. A més, són més sostenibles que les de formigó, ja que es fabriquen amb materials reciclables. De moment, en Adif qualifiquen el comportament de les travesses de plàstic com a|com favorable, però falten més proves. A Austràlia, utilitzen travesses de plàstic des de 2021 i a Suècia, des de 2016. Suïssa, França, Alemanya i Holanda estan desenvolupant proves similars a les nostres.