La tecnologia revoluciona tots els àmbits de la vida i, en un país com el nostre, és evident que més aviat o més tard anava a arribar a bars i restaurants, locals en els que ens divertim, ens relacionem i compartim. Segons la Confederació Empresarial d'Hostaleria, el 83,5% dels nostres hotelers ha incorporat eines digitals el seu dia a dia.

Què utilitzen?

El més visible per al profà són les tablets que han substituït a les clàssiques llibretes en les quals s'anotaven les comandes, però la cosa va molt més lluny: bars i restaurants utilitzen aplicadors informàtics per contractar empleats, planificar horaris i gestionar recursos i fan servir, també, les xarxes socials per donar-se a conèixer. De la premsa escrita gairebé s'han oblidat i avui, pràcticament, només confien en la publicitat on line i, esporàdicament (obertures, sobretot) en bustiades, però cada vegada menys.

robot cambrer
robot cambrer

Cartes virtuals

Les cartes virtuals són una altra de les eines estrella. Van arribar amb la pandèmia i, avui, sembla que ja formen part de l'ecosistema: són netes, són més barates i atorguen una imatge de modernitat. Amb tot, molts ens veiem incapaços encara de recórrer al lector de QR quan anem al nostre bar o el nostre restaurant favorit i preferim que el cambrer ens canti, una per una les especialitats, però sembla una batalla perduda. Estan també molt de moda els programes de gestió integral dissenyats específicament per al sector hoteler i, que ningú no ho oblidi, els robots que substitueixen els cambrers de tota la vida: van començar apareixent com una mostra de modernitat –gairebé eren un atractiu afegit- als restaurants orientals i, ara, amenacen de deixar en sala el maître i un ajudant. Amb tot, i vistos els problemes que al sector es viuen per trobar mà d'obra qualificada, motivada i professional, potser són una solució òptima perquè, que ningú no l'oblidi, és mil vegades millor una màquina mediocre que un mal cambrer.