Si de motor parlem, no hi ha avui a Espanya ningú amb més poder (executiu i de representació que Wayne Griffiths. El president de Seat i Cupra lidera a més Anfac, l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions i ha parlat clar: sense mesurades realment eficaços activades per part del Govern, no hi haurà transició elèctrica al sector de l'automòbil. I, a més, no és l'únic que ho diu.

 

El president dels proveïdors se sumeixi

A les paraules de Griffiths se suma també Francisco J. Riberas, el president de Gestamp, líder nacional en la fabricació de components metàl·lics per a automòbils i, també, president de Sernauto, la patronal de les empreses de components, pensa igual. Espanya necessita "no perdre aquest tren". I que un empresari líder del sector de l'automòbil com ell faci servir símils ferroviaris és, potser, un senyal clar que, amb el cotxe elèctric i a Espanya, hi ha una cosa que no acaba d'engegar. Tots dos (Griffiths i Riberas) es van expressar d'aquesta manera el recentment celebrat IV Fòrum Anfac.

Portugal i Alemanya són el model

Per al director executiu d'operacions de Seat i Cupra, el camí que ha de seguir Espanya està traçat ja. L'han marcat països com Portugal, que ha rebaixat l'IVA dels cotxes elèctrics, o Alemanya, amb ajuts directes als fabricantes. I afegeix una dada inquietant: els competidors de la indústria europea de l'automòbil (Xina) fabriquen cotxes elèctrics amb energies brutes i els porten aquí en vaixells que contaminen. "L'important és que Europa aconsegueixi ser competitiva i això només serà possible si l'Administració deixa clar que la propulsió elèctrica és la tecnologia del futur". Riberas també recorda una altra dada: les carreteres espanyoles són plenes de cotxes amb entre 15 i 20 anys i aquests vehicles no deixaran de circular si l'Administració "no troba la manera d'ajudar i motivar les persones".