Quant fa que no compres un diari en paper? Quants anys fa que ignores la programació diària dels diferents canals de televisió? I quant fa que no publiques alguna cosa en una xarxa social? La resposta a les tres preguntes és fàcil d'endevinar per a la majoria dels casos si atenem el que revela l'informe Estudi sobre la xarxes socials, l'última edició del qual confirma un fet: a Espanya rar és qui no utilitza les xarxes socials, que ja han desplaçat a la televisió i la premsa en les preferències del públic. Ara, això sí, d'entre totes les xarxes socials que existeixen, la més popular no és ni Instagram ni Facebook.

 

La que més s'utilitza és un sistema de missatgeria instantània

L'eina –l'estudi la considera una xarxa social, encara que aquest sistema de missatgeria instantània no és exactament això- més popular segons l'estudi és Whatsapp i, després, apareix YouTube, plataforma que tampoc no pot considerar-se com una xarxa social a l'ús encara que permeti interaccions. Ja en tercer i quart lloc apareixen Facebook i Instagram, les xarxes socials per antonomàsia i, en cinquè i sisè, TikTok i X, l'antiga Twitter. L'estudi s'ah realitzat a partir de 1000 enquestes realitzades el març d'aquest any a espanyols residents en el territori nacional amb entre 14 i 74 anys

Només un 15% de la població no vol saber res d'elles

L'estudi, elaborat de manera anual per l'Associació Internacional de Comunicació, Publicitat i Màrqueting Digital, és concloent: el 86% de la ciutadania és usuari actiu de les xarxes socials i només un 15% no vol saber res d'elles. Les dones (89%) les utilitzen de manera més intensa que els homes (83%). L'ús és transversal: no hi ha cap franja d'edat des dels 14 fins als 74 anys en les que el grau de coneixement i el d'ús siguin inferiors al 80%.