Les Zones de Baixes Emissions, aquest mecanisme concebut per millorar la qualitat de l'aire en zones concretes de ciutats amb més de 50.000 habitants (o amb més de 20.000 si se superen els nivells màxims de contaminació), continuen fent parlar: mentre que menys d'una vintena dels 151 municipis en els quals s'havien d'haver activat ja aquests espais les tenen en servei, consistoris com el de Badalona van plantejar al novembre suspendre l'aplicació de l'ordenança que les creava i regulava per a, després, situar l'Àrea Metropolitana de Barcelona a fer una nova proposta de regulació. Alhora, en Rubí (Vallès Occidental) hi ha qui va més enllà: el grup municipal del PP, amb dos regidors, ha plantejat unes al·legacions a la proposta de Zona de Baixes Emissions presentada per l'equip de govern entre les quals es compta la possibilitat d'anul·lar-la si les conseqüències de la seva aplicació ocasionen un "greu perjudici econòmic per al teixit econòmic empresarial i social de la ciutat". També es planteja que vehicles d'autònoms i pimes quedin protegits de les sancions i que els propietaris de cotxes l'accés dels quals a la zona centre es limiti vegin reduïda la quantitat que paguen cada any en concepte d'Impost de Circulació.

Trànsit|Tràfic, Ronda de Dalt, cotxes, trànsit, ZBE, zona baixes emissions - Foto: Carlos Baglietto
 

Al·legacions

La possibilitat de suprimir la ZBE que s'ha d'activar en Rubí si es revela perjudicial per a la ciutat es planteja en l'última al·legació del total de set que ha presentat l'esmentat grup municipal davant de l'equip de govern municipal, liderat pel PSC. La primera planteja reduir l'Impost de Circulació als vehicles més antics, ja que el dret dels seus propietaris a circular amb ells per tot Rubí es veurà limitat, la segona exigeix crear aparcaments perimetrals, la tercera ampliar horaris i freqüències dels autobusos, la quarta ajornar 2030 l'activació de la ZBE, la cinquena que els vehicles d'autònoms i pimes locals quedin exempts de sancions i la sisena, que els vehicles de servei públic puguin accedir, sense restriccions a la ZBE. Amb tot, la setena és la més contundent.

WhatsApp Image 2024 01 20 at 16.16.54
 

L'exemple de Badalona

Juan José Giner, el portaveu del PP de Rubí destaca que, amb aquestes al·legacions, la seva formació defensa els interessos dels veïns d'una ciutat que, amb 80.000 habitants, té una de les rendes mitjanes més baixes de la comarca. Un cotxe elèctric, indica, "implica un important desemborsament que és lluny de les possibilitats de la majoria de particulars, autònoms i responsables de petites empreses de la nostra ciutat". Per això, detalla, plantegen les al·legacions citades i exigeixen que, si la ZBE s'implanta finalment i es constata que implica un perjudici econòmic greu, se suprimeixi. "Sol·licitem que s'inclogui la possibilitat de reversió en l'articulat. S'està plantejant una restricció molt àmplia d'accés a la zona centre i això pot arribar a suposar un perjudici econòmic per a comerços i negocis. De fet, pot ser que s'acabi expulsant consumidors que optin per centres comercials fora del centre o per altres municipis del voltant", explica Giner. L'última paraula la té l'equip de govern de Rubí, presidit per l'alcaldessa Ana María Martínez.