Les ZBE, desenvolupades per reduir "l'estrès ambiental" segons Hugo Morán, secretari d'Estat de Medi Ambient, són també un negoci. Per què? Doncs perquè Eysa, empresa de mobilitat les sigles de la qual signifiquen Estacionament i Serveis i que, principalment gestiona aparcaments, s'encarregarà de gestionar deu Zones de Baixes Emissions de diferents ciutats. De moment, s'encarreguen de les que s'activaran a Talavera de la Reina, València i Sant Sebastià. Després arribaran més ciutats.
Obligatòries, però amb poc èxit
La Llei de Canvi Cliático i Transició Energètica aprovada el 2021 obliga a crear ZBE a totes les ciutats amb més de 50.000 habitants, que són 149. De moment, només s'han habilitat en 17. A Badalona han sorprès amb el seu sonor no, però el cert és que Albiol no és l'únic alcalde que ens les veu viables en aquest moment.
Què farà Eysa?
L'empresa disposa d'una plataforma que permet controlar l'accés a aquestes zones. L'eina integra dades que recullen diferents operadors de mobilitat urbana i, mitjançant l'ús de tècniques de machine learning, permet, expliquen des d'Eysa, "prendre les decisions més encertades". S'hi compten, per exemple, mesures com desviar el trànsit si hi ha accidents o limitar l'entrada de cotxes a una àrea si la contaminació es dispara. Eysa avança, a més, que el seu sistema és escalable. Què vol dir? Doncs que el que serveix en una ciutat, val en una altra. El dit, les ZBE també són negoci.