El temporal de pluges de les últimes hores ha fet pujar les reserves d'aigua dels embassaments de les conques internes de Catalunya fins al 50%, feia més de tres anys que els pantans no estaven en aquests llindars de normalitat. I la ratxa de pluges no s'acaba aquí, de fet encara no s'entreveu una data de caducitat del temps inestable i cada dia continuarà plovent a moltes comarques de Catalunya. Divendres arriba la borrasca Martinho amb un front atlàntic que escombrarà la pols sahariana que aquest mateix dijous s'ha instal·lat a casa nostra. La primavera comença oficialment amb pluges a dojo i l'atmosfera dolça. Fins quan continuarà la pluja? Quan sortirà el sol? Responem a totes les incògnites en el següent vídeo:

 

Front de pluges i tempestes

La previsió del temps per divendres anuncia un nou canvi de temps per l'arribada d'un front vinculat a la borrasca Martinho. Cel ennuvolat al matí en conjunt amb plugims orogràfics i roines a les comarques de Girona, sobretot cap al Pirineu oriental i la Serralada Transversal. De matinada ja es podran escapar alguns ruixats prefrontals acompanyats d'una mica de fang a qualsevol lloc a causa de la presència de pols sahariana en suspensió. Serà l'aperitiu del front que arribarà al matí/migdia amb una línia organitzada de pluges fortes. Les precipitacions avançaran d'oest a est i seran més abundants a les comarques de Lleida i l'interior de Tarragona i Barcelona, sense descartar alguna tempesta. La cota de neu baixarà dels 2.400 metres al matí fins als 1.800 metres a la tarda i només nevarà al Pirineu. La zona amb menys pluja seria la Costa Brava. El front farà neteja i les pluges del migdia seran cada cop més netes. A la tarda s'obriran clarianes i sortirà el sol una estona, però simultàniament també creixeran nuvolades verticals que podrien descarregar alguns xàfecs dispersos amb tempesta. L'atmosfera està molt agitada i hi ha molta inestabilitat, no oblideu d'agafar el paraigua! El vent serà fort de l'est al nord-est de matinada, especialment a la costa, i després del pas del front girarà sobtadament cap al sud-oest. Les ventades de garbí es podrien reforçar a la Costa Brava i les comarques de Girona. La temperatura pujarà lleugerament i quedarà un ambient rúfol al matí i fresc durant la tarda. Atenció amb el temporal marítim perquè continuarà en el seu punt àlgid amb onades de l'est de 3 a 4 metres d'altura. 

Cap de setmana inestable

El temps no farà net i la previsió a mitjà termini continua indicant pluges cada dia. Dissabte mig ennuvolat amb ruixats a les comarques de Lleida, l'interior i el prelitoral entre el matí i la tarda. Precipitacions intermitents i de curta durada que deixaran quantitats més aviat escasses o poc destacables. En cas de ploure a la costa, seria ben poca cosa. La temperatura pujarà lleugerament amb vents del sud-oest i quedarà un ambient temperat. Diumenge arribaran les restes de la borrasca Martinho amb molt aire fred en altura, que en aquesta època de l'any acostuma a ser sinònim d'inestabilitat. Xàfecs i tempestes a partir de mig matí a qualsevol lloc amb pluges localment fortes i abundants, sense descartar calamarsades o neu granulada. Malgrat la seva distribució irregular i inconnexa, els ruixats seran molt nombrosos i podria ploure a gairebé totes les comarques. La cota de neu voltarà els 1.200-1.500 metres i serà molt variable en funció de la persistència i la intensitat de precipitació. A més, la temperatura baixarà i quedarà un dia inestable i fred, més propi de l'hivern que no pas de la primavera. Això sí, l'alteració marítima començarà a anar de baixada. El primer tram de la setmana vinent, sobretot dilluns i dimarts, continuarà el temps inestable amb clarianes matinals, nuvolades de tarda i xàfecs o tempestes que localment podrien deixar calamarsa o pluja torrencial. Les precipitacions serien més freqüents al Pirineu, l'interior i entre les comarques de Girona i Barcelona, tot i que localment també plourà a la resta. Us anirem actualitzant el pronòstic cada tarda des del temps d'ElNacional.cat

🌳 Ets compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.