Continuem amb aquest domini de les baixes pressions i del pas de borrasques a prop de Catalunya. Aquest cap de setmana la borrasca Martinho quedarà encallada al nord de la península Ibèrica i ens garantirà el pas de diverses línies d'inestabilitat que faran reactivar la precipitació en algunes comarques, no a totes. En general, tindrem un cel variable, amb estones de cel més tapat i amb moments amb més clarianes i sol. Tot plegat amb unes temperatures que baixaran lleugerament i que faran baixar la cota de neu i que mantindran un ambient més fresc que els últims dies, quan ens vèiem afectats per una massa d'aire mediterrània. El temporal marítim continuarà, però disminuirà al llarg de les jornades. Dissabte encara es mantenen alguns avisos per mal estat de la mar. Per què no para de ploure a Catalunya? Quines són les causes d'aquest temps tan plujós? La resposta i el repàs de la informació meteorològica en aquest vídeo: 

 

Cap de setmana insegur i fresc

Dissabte serà el dia en què la pluja serà menys important en general i amb més estones de sol. Això sí, al Pirineu i Prepirineu de Lleida es mantindrà el cel més tapat i amb pluja i neu més continuadament durant el matí i fins al migdia, amb una cota que baixarà dels 1.800 als 1.500 metres al final del dia. A la costa la probabilitat de ruixats serà menor, especialment a la Costa Brava, amb un cel més obert a causa del vent de garbí, que bufarà intensament.  En punts de muntanya de tot el país, aniran passant bandes de núvols amb possibilitat d'algun ruixat o plugim feble. La situació marítima continuarà alterada, amb mar de fons residual de llevant a la costa nord i remenant-se el tràngol de sud-oest al Delta de l'Ebre i Costa Daurada. En aquest sentit, el Servei Meteorològic de Catalunya manté activats avisos per mal estat de la mar. Precaució als espigons i zones inundables. Diumenge esperem un dia molt més tapat, sobretot a la meitat nord de Catalunya, amb ruixats que entraran de matinada afectant la Franja de Ponent i comarques de Lleida i se n'aniran cap a l'est, i deixaran un matí amb el cel tapat a molts indrets i amb tarda d'obertura de clarianes. Les comarques de Tarragona i Terres de l'Ebre serien les zones amb menys possibilitat de pluja durant diumenge. La nevada al Pirineu baixarà fins als 1.200 m de cota aproximadament, i es mantindrà de manera més extensa al matí i més intermitentment durant la tarda, a tota la serralada. Precaució amb les allaus, es manté el grau 4 sobre 5 en molts vessants de muntanya. En tot el cap de setmana, el règim de vents predominants seran de garbí, sud-sud-oest moderat a tot el litoral. La temperatura pujarà transitòriament als llocs on surti el sol dissabte, però diumenge notarem una baixada més evident a causa de més núvols. 

Per què no para de ploure a Catalunya?

L'atmosfera és un trencaclosques gegantí entre borrasques i anticiclons, zones de baixa pressió i zones d'alta pressió. D'aquesta manera, en funció de com se situa aquest centre d'acció el temps va variant. Doncs bé, portem aquests vint-i-un dies de març amb altes pressions situades al nord d'Europa i l'Atlàntic Nord; allà, amb un temps molt i molt estable i amb molt de sol. Aquest fet obliga les borrasques a desviar-se cap al sud i en el seu moviment habitual d'oest a est afecten de ple la península Ibèrica i la Mediterrània Occidental, on es troba Catalunya. Mentre aquesta situació continuï així, continuarem amb l'aixeta oberta. Mapes en mà, sembla que de cara dimecres o dijous que ve podrem tenir una treva d'uns dies. Ho seguirem des d'aquí, des del Temps d'ElNacional.cat. Bon cap de setmana!  


🌳 Ets compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.