Aquesta matinada de dissabte les temperatures han baixat i ha glaçat. En molts sectors ha estat la nit més freda d'aquest hivern. Els valors més freds els hem trobat al fons de les valls del Pirineu, zones enclotades de l'interior i fins i tot en punts de la costa. Els valors més baixos destaquen els -9 °C de l'aeròdrom de Das, els -7 del Pont de Suert, -6 a Guixers i de Prades, els -4 de Vic o els -3 a Tremp i a Sant Pere Pescador. Ambient gèlid a molts punts a primeres hores que contrasta amb les temperatures agradables de migdia, arribant als 17 °C a la Garrotxa i valors entre els catorze i els quinze al Litoral i Prelitoral. Com a curiositat, el tram de costa on ha fet més fred durant el dia el trobem al Baix Ebre, ja que arribava l'aire fred què baixava per la Vall de l'Ebre, procedent de la boira de l'interior, i deixant una temperatura màxima de 8 °C al Perelló. Aquest dissabte, per fi, hem tingut boires persistents al Pla de Lleida i a la Conca de Tremp, en aquest últim cas la boira ha estat gebradora. Tot això i més detalls de la previsió per diumenge en el següent vídeo:
Seguim amb contrastos aquest diumenge
Per aquest diumenge no esperem gaires novetats. La boira un dia més quedarà ben ajaguda al Pla d'Urgell i de Lleida, a migdia es podria aixecar una mica, sense desaparèixer. A la Vall de l'Ebre també es repetirà la boira, com a la Conca de Tremp, en aquest sector gebradora un dia més. A les fondalades del centre de Catalunya i de la resta del territori les boirines matinals tornaran a aparèixer, acompanyades de temperatures sota zero, amb glaç i gebre. Cel serè, calma absoluta tant a terra com a mar, amb vents fluixos, de terral al matí, més destacable a l'Ebre, i variables a la tarda. La temperatura al centre del dia tornarà a pujar al voltant dels quinze graus a la costa i més baixa a l'interior. Quan el sol marxi al vespre la temperatura baixarà ràpidament.
Temps anticiclònic d'hivern, tot un clàssic de finals d'any
Estadísticament del quinze de desembre fins al quinze de gener (setmana amunt setmana avall) l'anticicló s'ajau sobre la Península i la Mediterrània Occidental. De tant en tant tenim algun canvi de temps en forma de nevades al Pirineu, i alguna entrada de tramuntana i mestral que ventilen l'atmosfera i fan aixecar momentàniament les boires de l'interior i Ponent. Ara com ara, estem en aquesta primera fase, l'anticiclònica, a l'espera de possibles canvis de cara els primers dies de l'any que ve. Avui dia, a llarg termini es comencen a veure possibles moviments de borrasques passant més a prop de Catalunya. Aquest fet a casa nostra no necessàriament implica precipitacions importants. Per ara, tot a l'aire. El què sembla que serà més probable de cara l'any nou és una nova glopada d'aire fred a l'Europa Occidental, veurem si acaba arribant més al sud dels Pirineus. Ho seguirem!
🌳 Ets compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.