Aquesta setmana, s'estrena la que previsiblement serà la pel·lícula de l'estiu, "Barbie", la icònica nina de Mattel per la qual, passi el temps que passi, continua essent un fenomen de masses, adaptant-se sempre a les èpoques, però sempre triomfant, malgrat les crítiques. I tant està impactant l'esperat film que s'ha generat un fenomen viral a les xarxes, també generat, en gran part, per la gran i exitosa campanya de màrqueting que acompanya l'estratègia de la pel·lícula probablement, de les millors que hem vist en dècades.

D'impacte conductual a viralitat social

I és que, sigui com sigui, Barbie sempre ha sigut més que una joguina, ha estat un símbol que ha intentat trencar els estereotips i empoderar la societat, apropant una nina adulta a un públic infantil que esdevingués en un referent i que els motivés a ser el que volguessin ser. Aquest gest, malgrat la controvèrsia de ser considerada com "la perfecció" i la persecució constant d'estigmes com la cosificació i la hipersexualització, ha influït en l'empoderament femení, generació rere generació, adaptant-se a les diversitats socials de cada època.

 

Quan "Ken només és Ken" i Barbie s'empodera

Realment Barbie és una joguina infantil? Doncs sí, però el públic al qual es dirigeix la pel·lícula, no recomanada per a menors de 13 anys, demostra que el film traspassa el límit generacional.

@chicledefresadolls Quién va a llevar a sus niños igualmente? 🤣 #barbie #barbiethemovie #barbiecine #barbiepelicula #barbieliveaction ♬ Dance The Night (From Barbie The Album) - Dua Lipa

El que arriba als cinemes és més que una pel·lícula, és una bufetada al patriarcat i una demostració d'empoderament i, esperem, que això faci palès a una indústria Hollywoodiana on la dona va agafant més protagonisme en detriment del rol de "dona o parella de", o de la hipersexualització del personatge femení. En aquest film trobem Barbies diverses: color de pell, de cabell, d'alçada, de talles de roba i de diversitat funcional o, cosa que és equivalent, demostrar a la societat que la perfecció es troba en cadascuna de nosaltres. Un apropament que trenca esquemes, amb una protagonista adaptada als estàndards reals. Si més no, podríem que "Barbie bufeteja el patriarcat amb una sàtira pop de missatge feminista".

 

Opulència, "brilli brilli" i batalla d'outfits a les xarxes

El retorn ple del fenomen Barbie, que va començar fa uns sis anys quan la marca va implementar la línia "Barbie Fashionistes", un pas cap a la inclusió real i on podíem trobar moltes versions de la nina, cadascuna des de la seva realitat, des d'una Barbie en cadira de rodes, morena o afro.

El seu apropament a les demandes de les noves generacions, fet que ha retornat la fama a la joguina, ha generat un fenomen fan que s'ha viralitzat a les xarxes. Des de l'anunci de la productora del llançament de la pel·lícula i a mesura que s'apropava el temps, les xarxes s'han omplert de vídeos que barregen l'amor i l'estima amb l'opulència i, per descomptat, també de brilli brilli.

I ja no parlem dels tiktoks que semblen una batalla d'outfits on en 30 segons llueixen 30 vestuaris diferents inspirats en Barbie, parlem de la customització de vehicles, Swarovski inclòs o rèpliques de cases inspirades en l'estètica del món idíl·lic i de color rosa on viu la popular nina.

@brunabarbieoficial My pink pool from my dream Barbie house! 🏡 #barbie #barbiegirl #barbielifeinthedreamhouse #pink ♬ Life in the Dreamhouse (From the TV Series) - Barbie

Tal està essent la bogeria que, recentment, s'ha descobert que des d'Airbnb es llogarà una la casa d'ensomni de Barbie a Malibú, i on Ken serà l'amfitrió. La mansió compta amb tres plantes, una piscina i, en definitiva, és una recreació idèntica, però òbviament artificial, de la casa dissenyada per Mattel per la icònica nina, recreant a la perfecció els espais. Això sí, podem trobar un pollastre de plàstic, per exemple, a la barbacoa, però també el vestuari de Barbie a l'armari.

@airbnb

the @barbie dreamhouse is back on airbnb. but this time—ken’s hosting. the pink palace has been revamped with maximum kenergy and is ready for guests. booking opens on july 17 at 10am PT. 🛼 #barbie #airbnb #kendreamhouse don’t miss #BarbieTheMovie only in theaters july 21.

♬ original sound - airbnb

 

Sigui com sigui, el que està clar és que Barbie ha sigut capaç d'adaptar-se a les noves formes de consum, d'entendre al seu públic i de satisfer les seves demandes, generant al seu voltant un nou fenomen viral que està arrasant a les xarxes socials. I no m'estranya, doncs aquesta pel·lícula era tan necessària com el seu empoderament. Hollywood tremola a la part que pren nota.