Aquesta setmana passada els carrers de Lisboa (i vull dir, com a testimoni que vaig ser, tots i cadascun dels carrers de la capital portuguesa) s'han omplert de joves membres del fandom probablement més estès del planeta. No em refereixo als k-popers, ni als seguidors de Harry Styles, ni tan sols als socis del Barça, sinó al fandom més antic de la història: el cristianisme.

La Jornada Mundial de la Joventut és una trobada que agrupa, cada tres o quatre anys, centenars de milers de joves catòlics d'arreu del món. La d'aquest any, a Lisboa, ha aplegat més d'1.500.000 creients, amb visita inclosa del Papa Francesc. La JMJ és el gran exemple que, per molta història que tingui un moviment, necessita adaptar-se a la Generació Z. I això vol dir, sorpresa, fer-se un espai a les xarxes socials.

La trobada d'enguany no ha passat desapercebuda, començant per la contribució dels mateixos assistents. TikTok s'ha omplert de retalls de les jornades i vlogs dels creients, en tots els idiomes i formats possibles. La intenció que tenen els vídeos és, sobretot, ensenyar al món que a la trobada no s'hi assisteix només per resar, sinó per crear comunitat i sentir-se acompanyat en la fe. És per això que alguns dels vídeos més virals han estat de concerts o de la multitudinària acampada final a l'aire lliure.

Però segurament el que més lluny ha arribat ha estat l'actuació del Padre Guilherme, el capellà fet DJ, que va despertar els assistents a cop de música electrònica. La imatge és, pràcticament, la versió religiosa del Primavera Sound. I és que el Padre Guilherme és el paradigma de l'acostament de l'Església catòlica al codi de comunicació que requereixen les xarxes. El capellà ja era conegut abans de la seva actuació a la JMJ pels seus vídeos sobre catolicisme amb un llenguatge ben GenZ, balls inclosos. Aquí les proves.

Durant l'últim any hem vist que la JMJ no ha estat l'únic intent de l'Església d'apropar-se al jovent. Fa uns mesos, l'estrena del documental "Amén: Francisco responde" a Disney+, va provocar allò que els companys d'EnBlau anomenarien "la xarxa bull". Seguidors i dissidents comentaven les preguntes i respostes que els joves participants del documental, de diferents ideologies i procedències, li proposaven al Papa.

Un altre exemple són la nova generació de grups cristians que volen apel·lar especialment al jovent. Hakuna, una branca catòlica i jove de l'Església, que fa trobades i té un grup musical, també va participar de les Jornades Mundials de la Joventut. Si no ets un habitual del nínxol catòlic a TikTok, pot ser que els coneguis per la seva cançó "Huracán" i, conseqüentment, per la versió màquina que va fer Rodol VX. Hakuna va demanar que traguessin aquesta última de Spotify.

Malgrat tot el contingut positiu a la xarxa respecte a la JMJ, les xarxes també donen veu a aquells que no en tenen, el vertader col·lectiu oprimit, aquells qui han patit les conseqüències de la trobada de joves cristians més gran del món (noti's la ironia, per favor): els turistes que vam decidir visitar Lisboa precisament durant la visita del Papa Francesc, molt probablement, sense saber-ho. És el cas d'aquest grup de noies: "Quan planeges un viatge de noies a Lisboa, però Jesús té altres plans". I tant, si els tenia, altres plans.

No podem evitar acabar la Brúixola Viral fent referència al contingut més viral relacionat amb l'Església dels últims temps: el Papa Francesc vestit amb una jaqueta blanca a l'estil Balenciaga. Les imatges van ser generades amb intel·ligència artificial i, evidentment, el creador no té res a veure amb el catolicisme, almenys que sigui públic. Potser alguns pensen que estaria bé que el Papa es convertís en el "drippy pope".