Avui dia ja no s'estila trucar per telèfon, fins i tot s'ha començat a desenvolupar certa fòbia entre els joves a agafar les trucades. I no és de forma casual, perquè en els últims anys les trucades ja no són d'ofertes de treball o d'algun amic oblidat, sinó d'alguna companyia d'assegurances, subministraments o telefonia que intenta captar-nos com els testimonis de Jehovà.
Multen Telefónica per cridar molt
I aquest va ser el cas que es va fer viral després del tuit d'un grup de protecció de dades, que denunciava el que li havia passat a un dels seus usuaris amb l'empresa Telefónica. Segons el relat de l'afectat, va començar a rebre trucades constants del número d'atenció de la companyia, el famós 1004.
Després d'una queixa, li van assegurar que resoldrien la incidència, però només van canviar de número. La víctima del bombardeig telefònic va rebre llavors trucades del 1002, el número de Movistar, acumulant un total de 247 trucades en tan sols dos dies.
247 trucades en dos dies
Va ser llavors quan va denunciar els fets a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades. En la seva defensa, Telefónica es va defensar dient que van seleccionar el perfil i el número del reclamant "per error" dins d'una "campanya organitzada per la nostra companyia amb la finalitat de comprovar l'existència d'avaries tècniques que poguessin patir els clients".
Ara, la companyia afirma que ha pres mesures tècniques perquè això no torni a succeir, i per això es bloquejarà el seu número en les pròximes campanyes, així com altres mesures com l'increment de la revisió de la feina dels seus agents del call center. Tanmateix, nega que l'afectat hagués demanat de posar el seu número en la llista negra de spam telefònic, malgrat que la víctima assegura que sí que ho havia sol·licitat en el seu moment.
Trucades spam sense consentiment
Per la seva part, l'agència recorda que en aquest cas, i en alguns d'anteriors, "s'està produint el tractament de les dades personals del reclamant sense base legitimadora", és a dir, sense consentiment.
I, per això finalment, l'AEPD va multar Telefónica amb 75.000 euros, però com la companyia va pagar voluntàriament -estalviant un 20%- i va reconèixer la seva responsabilitat, la sanció va quedar liquidada amb el pagament de 45.000 euros.