A TikTok li hem d'agrair moltes coses. Una d'elles és poder fer referències a pel·lícules que desconeixes del tot, només perquè s'han convertit en un "trend". Ara resulta que no fa falta ser un addicte a Marvel per incloure Spiderman a la teva vida perquè, gràcies a aquesta xarxa social, ho pots fer de manera inconscient: parlem de la tendència viral dels "canon events".
Què és un esdeveniment canònic (i per què ningú t'ha convidat al seu)
Oferim primer l'explicació per a aquells que no tenen cap intenció de veure "Spiderman: a través del multivers", la darrera pel·lícula animada de la franquícia de l'home aranya. Un esdeveniment canònic és un punt d'inflexió a la vida que pot presentar adversitats, però que finalment aporta creixement personal a qui l'afecta.
Molt bé, i què hi té a veure l'Spiderman? A l'última pel·lícula animada del superheroi aràcnid, un dels protagonistes explica a un altre que un esdeveniment canònic és aquell que defineix o impacta la seva trajectòria com a superheroi. En el cas de les persones-aranya, el "canon event" succeeix quan els mossega un aràcnid que els dona els poders o bé quan es mor algú molt proper.
La gràcia dels canon events és que són tan paral·lels i específics com col·lectius. Cadascú ha de viure aquests punts d'inflexió de manera individual perquè no representin una amenaça per a l'equilibri de l'univers aràcnid, o sigui que ningú no hi pot intervenir. Però alhora, a la realitat, tothom passa per moments semblants en la pròpia trajectòria vital, que propicien el creixement personal col·lectiu.
Com quan ho deixes amb la teva exparella tòxica que ha dedicat la seva existència a fer-te gaslighting i aprens, per la força, que no està bé que et maltractin psicològicament. O en termes menys profunds, quan al cap dels anys t'adones que les ulleres de pasta fluorescent que duies el 2012 no eren tan bona idea com et semblava. Igual que el nostre superheroi aràcnid preferit (com si n'hi hagués gaires), a través de les xarxes podem notar que molts compartim pors i vergonyes, i ens podem sentir identificats amb els canon events dels altres. Aquesta identificació és el que facilita tant la viralitat.
Com s'aplica això a TikTok
Una mica d'història: l'inici del trend del canon event va començar poc després de l'estrena del darrer film de l'univers aràcnid. Ningú no sap qui va iniciar-ho tot plegat, sinó que de manera orgànica van aparèixer usuaris explicant el seu propi "canon event". Alguns ja ho han transformat en una manera de veure els traumes personals en perspectiva.
I, com la majoria de les tendències a xarxes socials, els "canon events" han arribat a la seva culminació: un filtre de TikTok. Aquest randomitzador ofereix una sèrie de possibilitats entre esdeveniments canònics que són força comuns, des de suspendre un examen fins a passar per una ruptura dolorosa. En aquest cas tan desafortunat, el filtre anuncia a aquesta parella que els seus punts d'inflexió són "sortir amb algú que fa cringe" i "fer molt de cringe", respectivament.
Jo tinc claríssim el meu esdeveniment canònic: descarregar-me TikTok. L'adversitat? Passar hores i hores dissociant davant del mòbil. El creixement personal que m'aporta? Treballar de community manager (suposo).