Aquest divendres 7 de juliol ha començat la campanya electoral, i com és habitual, Internet s’omple de mems, vídeos i continguts virals que s’escampen com la pólvora. Des de l’equip de xarxes d’ElNacional.cat engeguem la secció La Brúixola viral on analitzarem, setmanalment, els aspectes més virals a les xarxes. En aquest espai, ens submergirem en el món fascinant de les tendències, els debats i els fenòmens que han captat l'atenció de milions d'usuaris a plataformes com Twitter, Instagram, Facebook i Tiktok. El nostre objectiu és analitzar l'impacte i la rellevància d'aquests fenòmens a la societat actual i que aquest contingut es converteixi en una lectura obligada per a aquells interessats a comprendre les dinàmiques i els successos que mouen el món digital.
I sense més dilacions, entrem de ple en una polèmica protagonitzada per la intel·ligència artificial que s’ha colat a la campanya electoral. Junts per Catalunya (JxCat) ha utilitzat en un vídeo la imatge i la veu del president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, per denunciar el dèficit d’inversions i l’infrafinançament que es duu a terme a Catalunya. En el vídeo, Sánchez es compromet "a signar un Reial Decret perquè Catalunya cobri el que se li deu.” Tot i que les imatges són molt realistes, és fàcil detectar que aquestes s’han generat amb l’ajuda d’un ordinador. Però, és vàlid fer servir aquesta eina pels interessos propis de cada partit?
📉 De cada 100€ que hauria de rebre Catalunya, només n’arriben 35. #Janhihaprou ⛔️#PerCatalunyaJunts pic.twitter.com/gxbPNGoQBb
— Junts per Catalunya🎗 (@JuntsXCat) July 4, 2023
Les reaccions han estat molt diverses, hi ha usuaris que han criticat durament les imatges i d’altres que les han aplaudit. Tanmateix, sorgeixen interrogants ètics i preocupacions sobre la transparència, la privadesa i l'equitat en l'ús de la IA en l'àmbit polític.
Quin paper ha de tenir la intel·ligència artificial en l’àmbit polític? I de quines eines disposen els partits per arribar als votants?
A mesura que la IA avança, el seu impacte pot ser molt significatiu en la presa de decisions i la participació ciutadana. Així mateix, té el potencial d’enfortir la democràcia, sempre que s'apliqui de manera ètica i es prioritzin els interessos dels ciutadans.
Però, la IA no és l’única eina que s’ha esmunyit en la campanya electoral. L’originalitat per cridar l’atenció i tenir presència a les xarxes és l’objectiu que persegueixen els diferents partits polítics. Aquest passat mes de juny, Vox va optar per col·locar una lona gegant a la façana d’un edifici per generar polèmica en un muntatge on llençaven a les escombraries la bandera LGTBI i l’estelada.
▶️ La Junta Electoral de Zona de Madrid ha ordenat a Vox que retiri la lona situada a la capital espanyola en la qual apareix una mà que llença a la paperera l’estelada independentista, la bandera LGTBI i símbols feministes.
— ElNacional.cat (@elnacionalcat) June 27, 2023
Tota la informació 👇🏽https://t.co/vlD55Q2UR5 pic.twitter.com/IDt7tDsxvM
D'altres partits, com Sumar de Yolanda Díaz, ha decidit publicar un vídeo, si més no desconcertant, amb mems de gatets com a protagonistes, amb l'objectiu de viralitzar-lo a xarxes per captar el vot de la generació Z. El partit afirma que els han haquejat el compte, però no deixa de ser una estratègia, més o menys encertada, perquè se’n parli als mitjans; de fet, el vídeo ja compta amb més de 90.000 visualitzacions.
@sumar_oficial nos han hackeado la cuenta 😳 #YolandaDiaz ♬ sonido original - Sumar
Aquests són alguns exemples de com les xarxes no només permeten la difusió instantània d'informació, sinó que també tenen un paper fonamental en la configuració de l'opinió pública i la formació de tendències. Tanmateix, és crucial recordar que el poder de les xarxes també comporta responsabilitat. Hem de fer servir aquestes plataformes de manera ètica i reflexiva, promovent la diversitat de veus, la veracitat de la informació i el respecte pels altres. Només aleshores podrem aprofitar al màxim el seu potencial com a eines poderoses per al canvi i la connexió global.