Son días de aislamiento y, en algunos casos, también de introspección, estado que puede ser propicio para aquellos creadores que tienden a mirar hacia adentro, más partidarios de encontrar en sus yo y los alrededores inmediatos aquellas cosas que pueden compartir con los otros. Como los poetas. Los escritores tienen que escribir y los lectores tienen que leer, con la misma proximidad, si puede ser, que la del campesino y el consumidor. Y para que eso pase, ahora y aquí, La Llança, suplemento cultural de El Nacional, ha propuesto a una treintena de poetas de una calidad indiscutible y con una trayectoria detrás que nos hagan llegar un poema recién recogido. Así pues durante un mes publicaremos cada día un poema, cada uno de un poeta diferente, sin más requisitos ni condiciones que estos que hemos mencionado. Porque vivimos como vivimos y también porque se lo hemos pedido sin margen de tiempo, tendremos durante treinta días "Poetas bajo presión".
Hoy es el turno de Ramon Cardona (Solsona, 1965), Premio Miquel de Palol 2019.
NOSOFÒBIA
Topografia remota, desconeguda, en algun lloc sota fals costellam de fusta, de babord a estribord. Dos racons, de melsa i freixura. Som tan lluny de la pell! Sentim només el xiulet de l’aire, que gairebé es mastega, flairat de pega, buidant de nou la bota arrugada i resclosida. S’alçaprema per sobre vísceres, per escales metàl·liques i despintades, menant com una aorta cap a claraboies de llum, escopit al mig de la galta per xerricar un filet que torna a la boca. Quin vi més calent i reputa!
Hem anat a rascar rosegons de quitrà, sota cartílags i carlingues, d’humors que no corren. Fel igual que brea, bossades d’erugues que és millor no trencar. I tot i així, en sentim un gust amarg, pudent de bodega i de budell, marejats per carenes alçades dalt de cavallets i dics secs. Gafes i foc per bombar igualment el temps que no ens podem empassar, dolor de sota coberta, de flassades impol·lutes, que no baten dalt dels arbres, a mercè de glopades de bon oratge, frescals, instants abans de sentir altre cop, una esgarrifança.
Nit de confinament trenta-dosena. Avui remiraré El malalt imaginari de Molière.