Son días de aislamiento y, en algunos casos, también de introspección, estado que puede ser propicio para aquellos creadores que tienden a mirar hacia adentro, más partidarios de encontrar en sus yo y los alrededores inmediatos aquellas cosas que pueden compartir con los otros. Como los poetas. Los escritores tienen que escribir y los lectores tienen que leer, con la misma proximidad, si puede ser, que la del campesino y el consumidor. Y para que eso pase, ahora y aquí, La Llança, suplemento cultural de El Nacional, ha propuesto a una treintena de poetas de una calidad indiscutible y con una trayectoria detrás que nos hagan llegar un poema recién recogido. Así pues durante un mes publicaremos cada día un poema, cada uno de un poeta diferente, sin más requisitos ni condiciones que estos que hemos mencionado. Porque vivimos como vivimos y también porque se lo hemos pedido sin margen de tiempo, tendremos durante treinta días "Poetas bajo presión".

El poema de hoy es de Joan Manuel Homar (Barcelona, 1952), Premi Joan Alcover 2017.

 

ELS IDUS DE MARÇ

 

En el quaranta-quatre abans de Crist,

quan els idus de març ja s’apropaven,

un fosc presagi inquietà Calpúrnia,

que intuïa el perill a prop de Cèsar

i l’advertí molts cops, mes fou en va.

Al Senat, esperava encara Cèsar

estar entre els seus: ignorava que el mal

que ha d’arribar, acaba arribant sempre. 

I li tornà de fosca cendra el rostre

sota la pluja dels punyals ferotges.

Ningú no demostrà compassió 

i els llavis de Pompeu petrificats

en un mordaç somriure s’entreobriren. 

Cobert el rostre i sobre el marbre estès, 

Cèsar moria, a la fi allunyat

de les vides que duia incorporades. 

Durant els idus tan temuts de març,

quina metzina cau damunt del món?

Per què no ens avisà ni un sol oracle

del mal que estava a punt de succeir? 

Creix el perill i no sabem què ens salva. 

Aquests idus de març no duen dagues,

sinó el silenci a les ciutats desertes 

i l’aire transparent dels temps de Cèsar.

Aquests dies de març la mort amaguen

embolcallada amb una paradoxa:

com més mortal el món, més bell es torna.