El presidente del Gobierno Pedro Sánchez ha iniciado su intervención en el acto en el Gran Teatro del Liceu con unos versos del poema Ara mateix del poeta catalán Miquel Martí i Pol. Sánchez ha hecho suyo una parte de un poema que ha sido emblemático para el movimiento independentista.
"I som on som; més val saber-ho i dir-ho; i assentar els peus en terra i proclamar-nos; hereus d'un temps de dubtes i renúncies; en què els sorolls ofeguen les paraules", ha citado Sánchez. Ha llevado las palabras de Martí i Pol a su terreno para justificar los indultos como unas medidas que hacen tocar de pies en el suelo. Pero el poema no habla de pragmatismo sino de la reivindicación de una identidad común.
Todo está por hacer y todo es posible
El poema Ara mateix de Miquel Martí i Pol concluye con los versos que han abanderado el movimiento independentista los últimos años: "Tot està per fer i tot és possible". Unas palabras esperanzadoras e icónicas en el discurso soberanista que Sánchez ha obviado. El presidente del Ejecutivo español ha repetido cómo un mantra hasta tres veces "I som on, on som", sin captar el sentido de la lírica de Pol y sin mencionar ninguna otra parte del poema, las cuales no concuerdan con la narrativa que venía hoy, Sánchez.
Las palabras que Martí y Pol dejó imprimidas en Ara mateix han sido recuperadas por artistas y activistas como canto de esperanza. Entre las interpretaciones más conocidas se encuentra la versión que hizo el cantautor, Lluís Llach.
Versos entre incidentes
Poco después de que Sánchez iniciara su discurso citando a Miquel Martí i Pol al menos una persona ha interrumpido su discurso con gritos“Visca la terra” y “la independència l’única solució”, justo después de que el presidente español anunciara la concesión de los indultos.
La tensión no solo se ha manifestado entre las paredes del Liceu, en el exterior se han concentrado varios manifestantes. Grupos independentistas y también algún unionista se han concentrado para expresar su rechazo a la presencia de Pedro Sánchez para anunciar los indultos.
El poema de Miquel Martí i Pol
"Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha complert, i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no ens val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l'espai d'història
concreta que ens pertoca, i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora!,
que tot està per fer i tot és possible."