Més de la meitat dels transportistes que actualment treballen a la ciutat de Barcelona no podran accedir-hi a partir de 2022 si no canvien els seus vehicles, segons adverteix un informe del RACC al que han tingut accés RAC 1 i La Vanguardia. En els plans de l'Àrea Metropolitana es contempla que des de l'1 de gener de l'any vinent els vehicles amb etiqueta ambiental B no puguin entrar a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) si els conductors no són residents de la capital. Aquestes restriccions haurien d'haver entrat en vigor aquest 1 de juliol, però des de l'Ajuntament de Barcelona es va aprovar una moratòria de sis mesos. 

L'estudi del RACC també recull que menys del 5% dels transportistes condueixen vehicles elèctrics. L'informe de l'entitat asseguradora també conclou que el 35% dels transportistes confien que podrien utilitzar altres vehicles i que dos de cada deu podrien anar amb bicicleta o tricicle. D'aquestes dades l'asseguradora dedueix que al sector no seria un problema renovar flotes. 

En declaracions a RAC 1, Cristian Bardají, director de l'Àrea de Mobilitat del RACC, ha demanat una nova proposta que complagui a tothom. "Afecta el 77%, per això s'ha de fer molta gestió i anticipar moltes coses per evitar un escenari com l'actual de pròrroga sobre pròrroga", ha insistit Bardají.   

Malestar del sector 

Els transportistes que es veuen afectats per la ZBE han expressat anteriorment el seu malestar amb l'aplicació de la mesura per reduir la contaminació a la ciutat. El passat 31 de maig diverses associacions de transportistes de vehicles pesants havien convocat una marxa lenta com a protesta. 

Les entitats que convocaven la marxa reclamaven a les administracions una reconversió del sector "progressiva i realista", ajudes directes per substituir els vehicles i un pla de reconversió d'aquests mitjançant l'homologació de filtres i catalitzadors. Un dels principals problemes que es denunciava des del sector dels transportistes és la mitjana d'edat elevada dels conductors, molts dels quals són autònoms i no poden fer front al cost dels nous vehicles, de fins a 150.000 euros, i amortitzar-los abans de la jubilació.

La marxa finalment es va suspendre el 28 de maig després de l'anunci de l'ampliació de la moratòria de la ZBE fins al 2022. 

 

Imatge principal: Un cartell adverteix als conductors que entren a la Zona de baixes Emissions de Barcelona a la sortida 5 de la Ronda de Dalt / ACN