L'objectiu de les fires Caprabo de proximitat és valorar els productes de proximitat de les comarques catalanes, fomentar el seu coneixement i consum. És per això que entrevistem tres productors que formaran part de la Fira que se celebrarà aquest dissabte. El Jordi, el Josep i el Joan, tres petites grans històries.

ARTEFOR 

El 6 de gener de 2012 va néixer Artefor, un petit projecte que ha anat creixent gràcies a l’amor del Jordi Arroyo pel seu producte i la seva capacitat d’innovació.

“Ningú feia un formatge amb aquestes formes, així que vaig decidir-lo fer jo”. Així va néixer el formatge quadrat d’ovella, la llet del qual es va a buscar a un poblet de només 9 habitants del Pirineu. Un lloc tranquil, bucòlic.

Els orígens. L’entorn.

El Jordi té molt clar que cal aprofitar els recursos naturals que tenim per donar valor als minerals i un valor afegit als productes, així que com que té la formatgeria a Vilassar de Dalt va decidir rentar el formatge amb aigua de mar. Pot semblar estrany, però l’aigua amb sal reté la humitat i això és ideal per un formatge tan cremós. El Jordi elabora els formatges de la forma tradicional, seguint el sistema de pasteurització artesanal, i això fa que la producció sigui molt reduïda.

​A Artefor no es cansen d’innovar, així que després dels formatges d’ovella, va començar a produir el formatge de cabra... en forma de lingot!

Tan bon gust i innovació tenen premi, el rodonet de cabra acaba de guanyar el premi Lactiu Plata de Vic i ha quedat en segona posició al concurs Gourmet Quesos de Madrid.

La passió del Jordi pels formatges s’encomana i es nota la vocació que hi ha darrere d’un projecte de dedicació exclusiva.

Actualment com que només són un equip de dues persones treballen amb comandes reduïdes i pels productes de proximitat dels Caprabo de Masnou, Vilassar i Arenys.

CAN PUJOL

Can Pujol va néixer de la il·lusió del Josep Cuixart. Amb 24 anys, després de llegir un llibre d’un autor francès sobre la transformació de la llet en formatge, va decidir emprendre el seu propi projecte. Amb tres places lliures al cotxe i pocs diners a la butxaca va recórrer 650km cap a Yecla (Múrcia), d’allà va tornar amb tres cabres i un projecte personal que esdevindria la seva ocupació.

Els inicis ja van ser tradicionals i de proximitat, i venia els matons petits a la parada que el seu pare tenia a Badalona. D’una formatgeria de 10m2 amb un fogó de butà molt elemental, va passar als 50m2 en un espai a Cabrils durant sis anys, fins a arribar a Vilassar de Dalt en un espai de 400m2 i vuit treballadors.

​El Nevat va ser el primer formatge que van elaborar, i no s’hi van posar per poc, pesa gairebé 3 kilos! Quan van començar no n’hi havia cap amb aquestes característiques, pes i gust.

A Can Pujol han anat creixent gràcies al boca-orella i a l'exportació als Estats Units, Austràlia i als Països Nòrdics. Aquí venen a la seva botiga i als quatre Caprabo de la zona del Maresme. El següent pas? Treballar per innovar, a poc a poc i amb pas ferm. Si voleu conèixer la història del Josep i degustar els seus fabulosos productes, el trobareu AQUÍ i a la fira del Maresme.

DESTILERÍAS CAMPENY

Destilerías Campeny és una empresa familiar de licors fundada el 1981. Els més joves la coneixereu per un dels seus productes estrella: el Melody, la crema catalana nascuda el 1994 que s’ha convertit en un dels puntals de l’empresa que ara porta el Joan Campeny, fill del fundador. Els més veterans potser heu provat la seva ginebra Tann’s Gin, nascuda el 1976 i adaptada el 2010 a les noves necessitats de consum, menys seca i més aromàtica i gustativa.

Destilerías Campeny tenen una distribuïdora pròpia que consta d’un equip de 27 persones, junt amb una petita empresa a Mallorca, que formen un grup de 70. I tot i que a Catalunya hi tenen una part del mercat molt important, tenen clar que cal detectar les oportunitats del mercat per anar creixent i oferir un producte de qualitat als seus clients. Com que el consum d’espirituosos ha baixat per culpa de la crisi, van decidir obrir mercat internacional. Àsia, Europa, Estats Units, Austràlia... del 8% d’exportacions fa 10 anys, ara se situen en el 30%.

​Al llarg de la història, Campeny produïa ginebra però centraven la seva atenció a les cremes de licor (Melody, Tolón Tolón, Cafetino...). Fins fa sis anys, quan al detectar el ‘boom’ de les ginebres noves, Premium, més aromàtiques i amb una imatge molt cuidada, van decidir actualitzar la ginebra Tann.

Pètals de rosa, mandarina, gerd, regalèssia... Cada ginebra té mil i un matisos particulars. Producte, imatge i sabors nous per una nova etapa.

Nova etapa que no està renyida amb la tradició, i ens ho demostren amb el seu últim producte al mercat, la Ratafia Melody, un producte amb molta qualitat que segueix la tradició artesana.

Podeu trobar tots els productes de proximitat del Maresme a la II Fira de Productes de Proximitat del Maresme que organitza Caprabo el proper 30 d’abril, des de les 10h del matí i fins a les 14h de la tarda, al seu supermercat del Polígon Industrial Voramar, N-II del Masnou. Petits productors agroalimentaris de la comarca del Maresme donaran a conèixer i tastar els seus productes en aquesta trobada anual que celebra aquest any la seva segona edició. 

Contingut realitzat amb la informació de Caprabo, Artefor, Can Pujol i Destilerías Campeny