Fa un parell d'anys, Alfa Romeo va rebre un ultimàtum de Stellantis: o es convertia en una marca rendible dins del segment prèmium abans de finals de la dècada, o es prendrien mesures dràstiques. En resposta, la marca italiana va llançar una ofensiva per recuperar el terreny perdut al mercat europeu, incloent l'ampliació de la seva gamma amb nous models com el Tonale i el Milano (anteriorment conegut com a Brennero). Aquesta estratègia tenia per objectiu revitalitzar la marca i atreure nous clients, però els resultats fins ara no han estat els esperats.

Les xifres de vendes dels únics tres models actuals d'Alfa Romeo a tot el món són preocupants. El 2023, el Giulia va vendre 10.600 unitats, el Stelvio 20.400, i el Tonale 38.400. Encara que el Tonale va mostrar un increment del 218% en comparació amb l'any anterior, superant les vendes combinades del Giulia i el Stelvio, aquests números són lluny de les previsions inicials. S'esperava vendre 80.000 unitats entre els tres models, però es van quedar més de 20.000 unitats per sota d'aquesta meta.

L'Alfa Romeo Tonale no s'enlaira

Malgrat que el Tonale va vendre més que els seus germans grans, no va aconseguir assolir les expectatives internes d'Alfa Romeo, que apuntaven a més de 40.000 unitats anuals. A més, les seves xifres empal·lideixen en comparació amb els seus competidors directes en el segment de SUV compactes prèmium. Per exemple, el BMW X1 va registrar 226.100 matriculacions, el Volvo XC40 197.700, el Lexus UX 61.600 i el Range Rover Evoque 47.700. Aquestes comparacions evidencien la bretxa que el Tonale encara ha de tancar per competir eficaçment en el seu segment.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Les especulacions sobre les raons darrere del baix rendiment del Tonale no han tardat a sorgir. Encara que el disseny del Tonale és una de les seves principals fortaleses, amb el seu estil elegant, sofisticat i esportiu, les seves proporcions han estat criticades per ser inusuals en comparació amb altres SUV compactes.

A més, la limitada gamma de motors pot ser un altre factor determinant. Actualment, només ofereix un motor 1.5 Turbo MHEV de 160 CV i un híbrid endollable de 280 CV, el que deixa un buit significatiu en les opcions disponibles per als consumidors que busquen una varietat més gran en termes de rendiment i electrificació.

El fabricant pren noves mesures, però no està clar que siguin les encertades

Alfa Romeo ja s'ha embarcat en l'electrificació total de la seva gamma, anunciant que els substituts del Giulia i el Stelvio seran completament elèctrics. Tanmateix, aquesta estratègia pot estar desalineada amb les tendències actuals del mercat, on alguns competidors estan ajustant els seus enfocaments cap a una transició més gradual.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Perquè Alfa Romeo pugui competir de manera efectiva amb les marques alemanyes i japoneses, és imperatiu que revisi i ajusti la seva estratègia. Això no necessàriament significa abandonar el seu compromís amb els vehicles de zero emissions, però sí que podria implicar una diversificació de la seva oferta, similar a l'estratègia adoptada amb el nou Júnior.