La pluja ha obligat a suspendre a mitja funció l’espectacle inaugural del Festival Grec ‘The Pulse’. La companyia australiana de circ Gravity & Other Myths i el Cor de Noies de l’Orfeó Català només han pogut interpretar una part del muntatge, ja que després d’una estona les condicions climatològiques han fet impossible la realització de la resta. El públic s’ha anat aixecant de les seves cadires, desplegant paraigües i posant-se impermeables i, malgrat en un inici semblava que l’espectacle es podria recuperar, s’ha acabat suspenent per la seguretat dels artistes. Per alegrar la nit, les coristes han interpretat algunes peces a cappella als jardins i s’ha donat coca i cava als assistents que s’han quedat a esperar.

El circ i el món coral s’han conjurat per crear ‘The Pulse’, una combinació insòlita que ha portat una seixantena d’artistes sobre l’escenari. El muntatge parla sobre la capacitat humana per connectar-se i ajudar-se mútuament per seguir creixent i, després de les funcions programades en el marc del certamen, s’embarcarà en una gira internacional. L’espectacle incorpora 24 acròbates de circ contemporani i 36 veus del cor.

En el cas dels australians, és la segona vegada que passen pel festival català, ja que ho van fer per primera vegada el 2019 amb el muntatge ‘Backbone’. El director artístic de la companyia, Darcy Grant, ha explicat que en aquesta ocasió ha estat una experiència “totalment diferent” i que treballar amb les noies del cor “és com un somni”. “Hi ha un aspecte aspiracional de la veu, i també d’allò físic, i quan s’ajunten ho fan tot encara més humà”, ha afirmat, “tenim molta sort”.

De fet, per Grant, el muntatge reflexa “la possibilitat del col·lectiu i també allò que pot fer la gent quan treballa junta”. En aquest sentit, ha recordat que es va concebre durant la pandèmia, “quan tothom estava tancat a casa i necessitava molta esperança”. “Es tracta d’una gran imatge, que parla sobre la causa i l’efecte i de com això canvia l’univers, la comunitat o les nostres famílies”, ha conclòs.

En la mateixa línia s’ha expressat Buia Reixah, directora del Cor de Noies de l’Orfeó Català, que ha assegurat que és un “honor absolut” poder estar a l’acte d’obertura “d’aquest meravellós festival” i que ho estan vivint “amb molta emoció i amb moltes ganes”. Per les cantaires ha estat tot un repte sortir del motlle en que treballen habitualment i estar pendents de moltes altres coses, més enllà de fer un espectacle “bonic i ben cantat”.

“Crec que és un gran aprenentatge”, ha subratllat, “és molt sa que puguin sortir projectes de mons separats en el marc de les arts, perquè al final trobes algú que fa una cosa diferent a allò teu, però que explica el mateix d’una altra manera”. Un resultat que ha qualificat de molt “enriquidor” per a tothom.

Dels seus companys australians n’ha valorat sobretot una manera de treballar “molt col·lectiva” que els porta a fer un espectacle “enèrgic”. Aquest diumenge les dues formacions s’enlairaran amb destí a Canadà de gira, i després continuaran per Irlanda i Àustria. “Tot serà en carpes de circ, res de festivals de clàssica”, ha admès Reixach, “un món molt diferent, però a la vegada molt sa per nosaltres”.

Un espectacle truncat per la meitat

Durant la primera part de ‘The Pulse’ s’han pogut veure diferents muntatges de cossos, a través d’unes estructures humanes que es movien amb precisió a través d’una xarxa de cordes en canvi constant. Uns moviments que recordaven a onades, o batecs, que es complementaven amb la part musical de les intèrprets catalanes.

Quan el muntatge començava a agafar certa envergadura, després d’una petita introducció general, ha estat quan ha descarregat la pluja i ha obligat als artistes a retirar-se de l’escenari. La gent que hi havia a les grades també ha marxat per refugiar-se i esperar una represa del show que finalment no ha arribat. Entre les autoritats que han assistit a l’acte inaugural hi havia la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; i diversos representants de grups polítics barcelonins com Ada Colau, Ernest Maragall, Daniel Cirera o Xavier Trias.

Finalment, la primera nit del certamen no s’ha pogut concloure amb el que hi havia previst, però s’ha trobat una alternativa que ha satisfet a totes aquelles persones que s’havien quedat per veure si s’acabava recuperant l’espectacle. Les noies de l’Orfeó han fet un petit recital als jardins, acompanyat de coca i cava per a tothom.

515b3c52 8cb7 472c 89e5 239ef522fcb1

La pluja ha obligat a suspendre l'espectacle inaugural del Festival Grec 2023 / Foto: ACN

Una àmplia programació fins el 30 de juliol

Tal com ha explicat el director del Festival Grec, Cesc Casadesús, enguany la programació del certamen es caracteritza per ser una suma de “moltes coses diferents” que aporten una gran qualitat a la proposta. Amb gairebé una norantena d'espectacles programats, ha afirmat que les entrades “s’estan venent molt bé” però que encara se’n poden comprar per moltes de les propostes. “Hi ha ganes de gaudir i poder celebrar un festival ple de llum i amb molta il·lusió”.

El muntatge 'The Pulse' ha estat l’encarregat de donar la benvinguda al públic del Teatre Grec, però durant els pròximes dies i setmanes es podran veure moltes més coses. Per exemple, aquest mateix diumenge 2 de juliol, al carrer, es presentarà 'Les traceurs', del funambulista Natthan Paulin, que recorrerà a la seva manera el Passeig de Gràcia i part de la Plaça de Catalunya.

En l'apartat d'internacionals destaca la visita d’Ivo van Hove, director de l’Internationaal Theater Amsterdam, amb 'Who killed my father'; l’estrena mundial que Sasha Waltz farà amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu al Teatre Grec a partir de la setena sinfonia de Ludwig van Beethoven; Robert Wilson, amb 'UBU'; Dimitris Papaioannou, que torna al Grec amb 'Ink'. I sense anar tan lluny, un altre destacat és la proposta de la bailaora Rocío Molina 'Carnación', acompanyada del Niño de Elche.

També passaran pel Grec els nous espectacles d'Aina Alegre, Eu Manzanares, Carlota Subirós, Sergi Belbel i de les companyies com Agrupación Señor Serrano, La Veronal o La Conquesta del pol Sud, entre altres. El Grec també incorpora nous escenaris, en espais singulars de la ciutat. És el cas del Dipòsit del Rei Martí, on Aurora Bauzà i Pere Jou presentaran 'A beginning Expanded version'. L’Hospital de Sant Pau acollirà Rèquiem de la llum, de Marina Mascarell i l’Orfeó Català, amb el cor i el públic barrejats sota les voltes de l’edifici. La llista inclou també La Model, on la Cia Roberto G. Alonso interpretarà 'Jo, travesti', o el bar de la Muriel, on Sixto Paz presentarà un text de Monica Dolan.

Durant el mes de juliol, al CCCB s’hi ha programat la trilogia sencera que cabosanroque ha fet en els darrers anys al voltant de la figura d’escriptors catalans: Jacint Verdaguer, Mercè Rodoreda i Joan Brossa: Dimonis, Flors i viatges i No em va fer Joan Brossa, i al Museu del Born s’hi veurà 'Titanas' d’Encarni Sánchez, Natsuki i Sol Picó amb el Cor dels Amics de la Unió de Granollers.

Un altre cas seran les actuacions que tindran lloc al Paral·lel 62, on el Grec ha programat quatre espectacles entre els quals destaquen el concert de Luísa Sobral amb Rita Payés i Lucia Fumero o propostes d’hibridació entre teatre i música com 'Los juegos feroces (El día del Watusi, vol. 1)' d’Iván Morales.

Encara en l'apartat musical, per primer cop participaran alhora les orquestres OBC i la del Liceu. Pel Teatre Grec hi passaran artistes com Joan Dausà, la Ludwig Band, Rufus Wainwright, Mayte Martín Quartet i Sílvia Pérez Cruz amb l’argentina Liliana Herrero i la brasilera Maria Gadú.