Un dels principals problemes de l’era dels true crimes és que arriben moltes ficcions a partir de fets reals que ja hem vist en format documental. El cas de Candy Montgomery, que el 1980 va passar a ser més coneguda com l’assassina de la destral, és un d’ells. A més, aquest mateix crim ha donat peu a una altra sèrie recent, Candy, que, amb Jessica Biel de protagonista, el recrea amb prou gràcia. Per tant, la primera pregunta que ve al cap amb Love & Death és quin interès pot tenir veure una altra ficció sobre el moment en què Candy va decidir donar 41 cops de destral a la seva amiga Betty Gore. La resposta es troba on menys ens l’esperàvem: la sèrie d’HBO Max brilla justament quan s’allunya dels clixés del thriller basat en fets reals i es dedica a explorar la intimitat d’aquesta mestressa de casa de Texas. És a dir, que és molt més interessant quan presenta els prolegòmens dels fets que no quan recrea les seves conseqüències. Això es deu, sobretot, al fet que el seu creador és David E. Kelley, un home que ha demostrat en nombroses ocasions que, quan es tracta de construir intrigues, és molt millor explicant personatges que no situant-los a les convencions del gènere. Aquesta tensió és la que resumeix, per exemple, la diferència d’atractiu (i de qualitat) entre la primera i la segona temporada de Big Little Lies.

La sèrie d’HBO Max brilla justament quan s’allunya dels clixés del thriller basat en fets reals i es dedica a explorar la intimitat d’aquesta mestressa de casa de Texas

lova death portada
Love & Death, l'amor mata

Notable atenció al detall

Love & Death, doncs, és una sèrie tirant a excel·lent quan mostra per què Candy Montgomery, una dona cansada de tenir una vida ordinària amb un marit indolent, decideix tenir una aventura amb Allan Gore, també casat i també en plena crisi matrimonial. O es dedica a analitzar, amb una notable atenció al detall, per què la protagonista se sent traïda quan Allan converteix la seva infidelitat en un pretext per arreglar les coses amb la seva dona. I, també, per què aquell fatídic matí de divendres (13, per cert), les dues dones es van enxarxar en una discussió que va acabar a cops de destral.

Love & Death és una sèrie tirant a excel·lent quan mostra per què Candy Montgomery, una dona cansada de tenir una vida ordinària amb un marit indolent, decideix tenir una aventura amb Allan Gore, també casat i també en plena crisi matrimonial

Dels seus set episodis, els veritablement recomanables són els quatre primers, que juguen amb molta habilitat a crear les tensions, sovint subtils i sempre irrespirables, que degeneraran en el crim. Resulten particularment esplèndids els moments compartits entre Candy i Allan, tant en els que consumen la seva atracció com aquells, segurament els millors, on es troben envoltats de gent. El que ve després, amb la seva detenció, la investigació policial i el posterior judici, perd interès, en gran manera perquè no aporta grans novetats a la manera d’explicar-los i perquè Kelley i el seu equip no treuen prou punta a les peculiaritats morals del cas, que no són poques. Amb tot, sí que hi ha un aspecte que resisteix de principi a final: les magnífiques interpretacions d’Elizabeth Olsen i Jesse Plemons, que es deixen de mimetismes (cosa que sí que feien els protagonistes de Candy) per oferir una versió més personal i realment inspirada dels personatges.