El Departament de Cultura posa en marxa una gran campanya de foment de la lectura, una de les iniciatives contemplades dins del Pla Nacional del Llibre i la Lectura aprovat pel Govern el juliol del 2023 amb l’objectiu d’incentivar l’hàbit lector i incrementar els índexs de lectura, especialment en català. La campanya s’ha presentat aquest vespre al Santa Mònica, amb la presència de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i de representats del sector del llibre català.

L’eslògan de la campanya és Llegir, al centre dels teus plans i gira al voltant de la idea que tothom pot llegir en una multitud d’ocasions i formats. A més, la intenció principal del Govern amb aquesta campanya és relacionar la lectura amb el benestar de les persones, un concepte clau que va sorgir en les converses amb el sector durant el desenvolupament del Pla Nacional del Llibre i la Lectura.

En un món ple d’estímuls, on tots vivim a un ritme molt alt, amb mòbils i pantalles que ens omplen els ulls constantment, llegir suposa un moment de desconnexió; o millor dir, de connexió. Llegir permet que el nostre món, tan bonic però sovint també tan frenètic, s’aturi una estona

En paraules de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, “en un món ple d’estímuls, on tots vivim a un ritme molt alt, amb mòbils i pantalles que ens omplen els ulls constantment, llegir suposa un moment de desconnexió; o millor dir, de connexió. Llegir permet que el nostre món, tan bonic però sovint també tan frenètic, s’aturi una estona. Que el soroll se’n vagi. Així doncs, en aquesta campanya animem a tothom a posar la lectura al centre dels seus plans”.  

unnamed (30)
Imatge promocional de la nova campanya del Govern per a la promoció de la lectura

Impulsar l'hàbit lector

La campanya parteix de la coneguda fórmula Sofà, pel·li i manta i la transforma en un Sofà, llibre i manta. A partir d’aquesta idea d’apostar per la lectura com a pla, la gràfica en qüestió desenvolupa una varietat de situacions en les quals es pot llegir: gaudir d’un bon llibre en paper al sofà, d’un llibre electrònic al transport públic, o d’un audiollibre mentre caminem per la muntanya, per exemple. La campanya s’apropia d’aquesta fórmula per reivindicar que el llibre és sempre un entreteniment de qualitat que crea benestar, coneixement i vincles, per a totes les edats i situacions, i anima a imaginar altres situacions possibles en les quals la lectura també hi encaixaria.

En consonància amb el Pla, la campanya té com a propòsit impulsar l’hàbit lector, independentment de l’origen o el rerefons sociocultural d’aquells que el practiquen, obrint nous espais per a la lectura i vinculant-la directament al benestar. És per això que s’ha desenvolupat un espot televisiu i una línia gràfica que a partir de demà es començaran a distribuir arreu del país.

Pel que fa els índexs de lectura, els objectius marcats pel Pla són que l’any 2030 el 76% de la població llegeixi llibres almenys una vegada al trimestre (un 70,9 % ho feia el 2023); que el 65% ho faci almenys un cop a la setmana (un 60,0 %, el 2022); i que el 40% de la població ho faci en català (un 34,7%, el 2023).

El Pla aposta per contribuir al foment de l’hàbit lector al llarg de tota la vida com un factor de benestar personal i a l’increment dels índexs de lectura i la millora de la competència lectora, especialment en català, mitjançant accions d’educació, promoció, comunicació, divulgació i accés.