Fi de la pujada de l'impost de matriculacions. La Comissió d'Hisenda del Congrés ha aprovat una esmena del PdeCat, amb el suport de PP, Vox i ERC, que reverteix la pujada de l'impost de matriculacions que es va produir, el gener a conseqüència de l'entrada en vigor de la nova normativa europea de mesurament d'emissions. L'esmena s'ha inclòs en la Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, i encara ha de passar el tràmit del Senat abans de la seva entrada en vigor.

Amb l'esmena es fa una correcció tècnica dels trams d'emissions de diòxid de carboni (CO₂) als quals s'apliquen els diferents tipus de l'impost per adaptar-los al nou sistema de mesurament establert per la Unió Europea (UE), amb la qual cosa es manté inalterada la tributació. El portaveu del PdeCat, Ferran Bel, ha explicat en roda de premsa que espera que el canvi en l'impost estigui aprovat abans de final de juny després del pas de la llei pel Senat, on ja una majoria va tirar endavant al gener una proposició no de llei en aquest sentit.

TUIT Ferran Bel

@Ferran_Bel / Twitter

Canvis a partir d'aquest estiu

Bel ha indicat que no hi haurà devolucions als qui han abonat aquest impost durant aquest mig any, però sí que s'evitarà aquesta càrrega fiscal a partir d'aquest estiu.

Al gener va entrar en vigor a la UE el nou cicle d'homologació de consum i emissions WLTP dels vehicles, que es basa en una prova de conducció més real a diferència de l'anterior NEDC, menys exigent. Això ha provocat que hagin pujat les emissions de CO₂ que es tenen en compte per fixar l'impost de matriculació: 0% fins a 120 g, 4,75 % per a superiors a 120 i menors de 160, 9,75% per a fins a 200 g i 14,75% per als quals superin aquesta xifra.

La proposta de PdeCat eleva a 144 g les emissions a tipus 0, fins a 192 g les emissions gravades al 4,75%, fins a 240 g les gravades al 9,75% i a partir de 240g les que porten un gravamen del 14,75%. De mitjana, segons el sector, les emissions NEDC davant les WLTP han crescut un 20%, la qual cosa ha provocat que molts cotxes exempts de l'impost hagin passat a pagar-lo i que d'altres hagin saltat de tram, el que s'ha traduït en un increment dels preus.

Quins vehicles estaven exempts de pagar l'impost?

El 2020, entorn del 70% dels vehicles nous que es matriculaven a Espanya estaven exempts de pagar l'impost en emetre menys de 120 grams de CO₂ per cada 100 quilòmetres recorreguts. En el primer quadrimestre del present exercici només han deixat d'abonar-lo el 35,7%, segons dades de l'Agència Tributària.

Des de la patronal de fabricants Anfac s'ha demanat la pròrroga de l'entrada en vigor del nou sistema d'homologació per evitar la pujada de preus que ha provocat i que està afectant les vendes, encara que al final de l'any passat va generar un avançament de les compres per part dels conductors. Una altra solució era, com han fet França o Portugal, que els trams incrementessin els seus valors de referència un 20% perquè la situació no canviés

 

Imatge principal: Un concessionari de cotxes. / ACN