​Endesa ha activat la segona fase del seu pla de responsabilitat davant la crisi sanitària, dotada amb 13 milions d'euros i orientada a la reactivació econòmica de les zones més afectades i a cura dels més vulnerables. Al març va llançar un fons dotat amb un total de 25 milions, dels quals 12 s'han invertit ja en ajuts directes per a material sanitari i donacions a institucions públiques i privades bolcades en la crisi sanitària, en una primera fase del pla.

Ara arriba la segona fase, amb dos eixos: Endesa Famílies, amb l'objectiu de la inclusió social amb projectes de suport a famílies vulnerables als territoris més afectats; i Endesa Activa, per a la reactivació econòmica i amb mesures que propiciïn la reactivació del teixit empresarial espanyol.

Per a Endesa Famílies, el grup tindrà en compte l'educació com a necessitat bàsica i treballarà per pal·liar la fractura digital entre nens i joves de diferent entorn econòmic quan l'educació es converteix en virtual i es necessiten eines específiques per accedir a les aules.

La formació per accedir al mercat de treball és una altra via, amb programes per fomentar l'ocupabilitat en col·lectius en situació vulnerable en atur derivat de la pandèmia, entre altres mesures.

Quant a Endesa Activa, oferirà assessorament, digitalització i suport econòmic a pimes, un element clau del teixit empresarial i especialment impactat per la pandèmia.

També s'abordaran plans específics de reactivació local a través de col·laboracions amb entitats i institucions especialistes en el 'mentoring' individualitzat d'empreses que permetin adaptar-se a la situació post-Covid i assegurin la seva subsistència.

El conseller delegat de Endesa, José Bogas, ha defensat "la capacitat de la societat per unir esforços, amb agilitat, i canviar la direcció dels seus projectes cap a un focus diferent i solidari", com una de les lliçons a aprendre de la pandèmia.

"La vida és impredictible, però el fet que fa falta un esforç de tothom per superar els reptes, això sí que ho hem de preveure d'ara endavant", ha valorat.

28.900 sol·licituds d'ajuda a Catalunya

Endesa ha rebut a Catalunya 28.918 sol·licituds de reducció de potència des de l'inici de l'estat d'alarma pel coronavirus, i dins de les mesures extraordinàries proposades per ajudar pimes i autònoms. També s'han fet 5.454 sol·licituds de suspensió temporal de contracte, 6.094 sol·licituds d'ajornament de facturació i 706 sol·licituds de bo social en els nous supòsits establerts durant l'estat d'alarma, informa aquest dijous en un comunicat.

A tot Espanya, Endesa ha gestionat una de cada dues peticions de suspensió de contracte d'electricitat durant l'alarma: 15.182 (el 55% del total) i el 47% de les sol·licituds d'ajornament del pagament de les factures, amb el que 14.406 clients de la companyia ajornen el pagament.

La companyia va oferir a més voluntàriament ajornar el pagament a clients domèstics, amb bon historial de pagament i que per llei no havien de patir talls, però sí que poguessin tenir facilitats de pagament.

Ha rebut també 2.541 sol·licituds per accedir al bo social d'autònoms que han cessat la seva activitat o reduït la seva facturació en un 75% per la pandèmia i no superaven determinats nivells de renda, els nous supòsits reconeguts per accedir al bo social durant l'alarma.

I ha realitzat 67.347 sol·licituds de modificació de potència per adequar la potència contractada per empreses o autònoms a les noves condicions durant la crisi i reduir així els seus costos fixos: així, ha atès el 57% de les 117.494 peticions d'ajustament realitzades per tot el sector elèctric a Espanya.