Iberia comprarà Air Europa per 500 milions d'euros que els propietaris, la família Hidalgo, cobraran en efectiu a partir del 2026, segons ha informat aquest divendres El Confidencial. Fa un any, les dues parts van tancar l’operació per 1.000 milions d'euros, però la crisi del coronavirus ha canviat l’escenari fins que Air Europa va haver de demanar un rescat a la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) per valor de 475 milions d'euros.

Els consells d’administració del grup IAG –matriu d’Iberia- i la mateixa Iberia van donar aquesta setmana el vistiplau a l’operació, que només queda pendent que el SEPI acceptin renunciar el nomenament de dos consellers que li correspondrien pel préstec concedit.

Negociacions per la compra

Els propietaris d’Air Europa van accedir a renegociar l’acord després de la davallada dràstica del trànsit aeri, segons El Confidencial. Una de les opcions era que el pagament fos en accions d’IAG que no podrien revendre en cinc anys, tot i que finalment serà en efectiu però el 2026.

Fa unes setmanes, el passat 3 de novembre, el govern espanyol va aprovar rescatar Air Europa amb 475 milions d'euros, amb dos préstecs: un participatiu de 240 milions d'euros i un ordinari de 235 milions d'euros. El termini per amortitzar-los de sis anys.

Un avió de la companyia Air Europa. / Europa Press

Just un any abans, la multinacional IAG anunciava l’adquisició d’Air Europa per 1.000 milions d’euros amb l’objectiu de transformar Madrid en un ‘hub’ que pogués competir amb Amsterdam, Frankfurt i Paris Charles de Gaulle i reposicionar-se en el mercat d’Europa a Amèrica Llatina i el Carib.

Aleshores, pocs mesos abans de l’arribada de la pandèmia al continent, Air Europa operava vols regulars nacionals i internacionals a 69 destins, incloses rutes europees i de llarga distància a Amèrica Llatina, els Estats Units, el Carib i el nord d'Àfrica. El 2018 va transportar 11,8 milions de passatgers i va finalitzar l'any amb una flota de 66 avions.

El turisme internacional es troba actualment en una situació crítica a causa de la pandèmia de la Covid, amb una important reducció dels vols. A Europa es va registrar una caiguda rècord dels vols a l'abril, quan hi va haver un descens del 91.2%, seguit del maig (89.8%) i el juny (84.2%). Tot i un lleuger repunt al mes d'agost (-53%), el setembre i l'octubre els vols van tornar a disminuir (59% i 62% respectivament). El Prat és, proporcionalment, el tercer aeroport europeu més afectat per la pandèmia, amb una caiguda del 63% dels vols entre gener i octubre el 2020, en comparació amb el mateix període del 2019