Amb més de 85 milions de turistes internacionals i més de 108 mil milions d'euros en despesa en destinació, Espanya va registrar les millors xifres de la sèrie històrica consolidant-se com una de les destinacions turístiques més atractives del món. La indústria turística va contribuir amb 186.596 milions d'euros a l'economia, representant el 12,8% del PIB i sent responsable del 70,8% del creixement econòmic nacional.

A més, l'evolució del sector ha portat a la creació de 95.224 nous llocs de treball el 2023, reduint la taxa de temporalitat al 8% i representant el 17% de l'ocupació total a Espanya. Aquest creixement ha estat reconegut a nivell mundial, posicionant Espanya com la segona potència turística global segons l'Índex de Desenvolupament de Viatges i Turisme del Fòrum Econòmic Mundial 2024.

Després d'aquestes xifres rècord, l'equip de treball de l'Instituto Coordenadas de Gobernanza y Economía Aplicada (Icgea) ha publicat una nova anàlisi en la qual reconeix la tasca de 20 empreses, organismes i entitats de l'àmbit públic i privat per la seva rellevància i contribució a tota la cadena de valor turística.

En paraules de Jesús Sánchez Lambás, vicepresident executiu de l'Icgea, "les polítiques, estratègies i desenvolupaments implementats per tots els referents de la indústria no només han estat clau per a la recuperació del sector després de la pandèmia, sinó també per a la seva transformació i la seva projecció exterior, consolidant el turisme com un dels pilars fonamentals del creixement econòmic i desenvolupament sostenible d'Espanya".

EMPRESES

Des de l'àmbit públic, l'Institut Coordenades destaca el Ministeri d'Indústria i Turisme i la seva tasca en el desenvolupament de l'Estratègia de Turisme Sostenible d'Espanya el 2030 per afrontar els reptes del sector a mitjà i llarg termini i avançar cap a un turisme de més valor afegit i qualitat; i Turespaña, que treballa estretament amb el sector privat per mantenir la competitivitat d'Espanya com a destinació turística. Per la seva part, també s'inclou AENA, que ha tancat un any de rècord assolint uns ingressos de 5.141,8 milions d'euros. Sota el lideratge de Maurici Lucena, s'ha potenciat l'expansió i modernització d'aeroports, motors econòmics per la seva generació d'ocupació de qualitat i per fomentar el desenvolupament d'indústries relacionades amb el turisme.

Des de la perspectiva privada, es troba Amadeus, el gran proveïdor de la indústria de viatges que opera a més de 190 mercats a nivell global i explica amb un equip que supera els 18.000 empleats de més de 150 nacionalitats.

Quant al sector hoteler, Meliá Hotels International és una de les companyies més grans del món i líder absolut a Espanya. Gabriel Escarrer Jaume, al capdavant de l'empresa, ha estat un visionari en la transformació i expansió del grup. Entre els grans grups espanyols també hi ha Grup Barceló, que va assolir una xifra rècord de negoci de 6.700 milions a l'últim exercici i que està posiconada com una de les 10 marques hoteleres més fortes del món.

En paral·lel, es troben referents com NH Hotel Group o RIU Hotels & Resorts que se situa com la 33a cadena més gran del món, la 2a a Espanya per ingressos i la quarta per nombre d'habitacions. També s'inclou a Palladium Hotel Group i Grup Iberostar que, amb més de 100 hotels en diverses destinacions turístiques és referent en pràctiques sostenibles dins de la indústria hotelera.

En l'entorn de lleure i entreteniment, PortAventura World es posiciona com el parc temàtic més popular d'Espanya i entre els TOP 20 a nivell mundial, amb més de 5,5 milions de visitants el 2023. El resort, que ocupa directament més de 2.000 persones, ha enfortit aliances estratègiques ampliant la seva influència en la indústria de l'entreteniment i turisme.

Quant a aerolínies, Iberia i Vueling són pilars fonamentals del sector turístic a Espanya. Amb el seu enfocament al mercat internacional i de llarg radi, Iberia conserva la seva posició com la marca d'aerolínies més valuosa del país i ocupant el lloc número 27 a nivell mundial. Per la seva part, Vueling s'ha convertit en una de les aerolínies de més creixement a Europa. Globalia, que integra marques com Air Europa, Be Live Hotels i Halcón Viatges, i també es troba Air Nostrum, l'aerolínia regional líder a Espanya i una de les més importants d'Europa amb més de 75.000 vols i transportant 5,2 milions de passatgers anuals.

Destaca també eDreams ODIGEO que va innovar en la indústria amb el seu primer producte de subscripció al sector dels viatges que compta amb més de 5,8 milions de membres. Pionera a adoptar l'ús de l'IA fa més d'una dècada, atén més de 21 milions de clients a 44 mercats treballant amb prop de 700 aerolínies. Com a agència de viatges, Viatges El Corte Inglés s'ha consolidat com una de les més importants d'Espanya amb més de 500 delegacions.

Tanquen la llista, algunes de les principals organitzacions, en les quals sobresurt Exceltur, la Taula del Turisme d'Espanya i la Confederació Espanyola d'Agències de Viatges (CEAV) que fomenten l'impuls de la digitalització, la modernització i la professionalització del sector.