Després que un robatori de coure deixés inutilitzada pràcticament la totalitat de la xarxa de Rodalies la jornada de les eleccions al Parlament del 12-M, aquest diumenge electoral s'han extremat les mesures de seguretat per tal d'evitar que la situació es pogués tornar a repetir. Així agents dels Mossos d'Esquadra juntament amb personal de seguretat d'Adif han reforçat vigilància a la xarxa de Rodalies per garantir el vot a les eleccions europees. La vigilància s'ha concentrat en 18 punts estratègics, la majoria a Barcelona i la seva àrea, entre ells el nus i la zona de tallers de Sant Andreu Comtal, Montcada Bifurcació o l'accés a les estacions de França, Sants i plaça de Catalunya.

🔴 Eleccions europees 2024, DIRECTE | Última hora dels col·legis electorals i el 9-J

Tal com ja va explicar divendres passat el delegat del govern espanyol a Catalunya, Carlos Prieto, es tracta d'un seguit de punts que es consideren "rellevants" pel funcionament de la xarxa de Rodalies. La delegació del govern espanyol s'ha coordinat amb Adif i Mossos per tal de detectar i protegir els punts clau de la xarxa de Rodalies i garantir que no hi ha cap manipulació ni incident que pugui interferir en la mobilitat de la ciutadania durant la jornada electoral. Els mossos encarregats d'aquest dispositiu formen part del contingent de gairebé 10.000 agents dels cossos de seguretat que s'han desplegat aquest diumenge arreu de Catalunya amb motiu de la celebració de les eleccions europees. La meitat del contingent són agents dels Mossos d'Esquadra.

Rodalies, encara a mig gas en algunes línies

La xarxa de Rodalies encara funciona a mig gas a conseqüència del robatori de coure del 12-M, que va provocar un incendi que va inutilitzar la xarxa de senyalització. Així, els usuaris de la línia R3 només tenen servei entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, on els combois dels trens es detenen. Des d'allí, els usuaris poden utilitzar un servei alternatiu per carretera fins a l'estació de Fabra i Puig (Barcelona), on els viatgers poden continuar el seu desplaçament amb el metro. A l'R4, que habitualment enllaça Sant Vicenç de Calders amb Manresa, només hi ha disponibles dos trens per hora i sentit entre l'Hospitalet i Manresa, i quatre trens per hora i sentit entre l'Hospitalet de Llobregat i Sant Vicenç de Calders. No es preveu que es recuperi la normalitat almenys fins d'aquí a un mes.

El robatori de coure el 12-M va ser obra d'un grup criminal especialitzat. Els Mossos d'Esquadra van detenir el 24 de maig quatre persones com a responsables dels fets, dues de les quals van ingressar a presó. Els Mossos atribueixen als quatre individus cinc robatoris més en altres punts de la xarxa ferroviària. Els Mossos d'Esquadra van elevar de nivell 1 al 2 el Pla Operatiu Especial (POE) Metall per tal de reduir el robatori de coure a tot Catalunya, sobretot en infraestructures bàsiques com el ferrocarril. Des del 23 de febrer el nivell 2 només estava actiu a les regions policials Metropolitana Nord i Sud i al Camp de Tarragona, però el maig passat es va ampliar a la resta de regions  per abordar de forma "integral" el problema.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!