Des de fa anys, a Espanya s'ha debatut la possibilitat d'instaurar un mètode de pagament per ús a les nostres carreteres. El Govern actual va incloure aquesta mesura en el seu Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, encara que posteriorment va decidir posposar-la. La idea original era implementar un sistema de cobrament per quilòmetre, fent que l'ús de qualsevol autovia o autopista tingués un cost per cobrir les despeses de manteniment.

Encara que el Govern va acordar amb Europa posposar aquesta mesura, és probable que la idea ressorgeixi aviat. Aquest sistema de pagament per ús ja és comú a diversos països veïns de la UE, com Portugal, on s'estan implementant els anomenats peatges 'Free Flow o també anomenats peatges sense barrera. A França, hi ha més opcions per realitzar el pagament, com|com a terminals en zones de descans, de forma online fins a 72 hores després de conduir per les carreteres afectades, registrant la matrícula al web de Sanef o en estancs autoritzats.

EuropaPress 5001974 peatge orio gipuzkoa
EuropaPress 5001974 peatge orio gipuzkoa

Espanya implantarà a curt-mig termini els peatges sense barrera

Aquesta tecnologia substituirà als peatges convencionals. A Espanya, ja s'ha estrenat a la carretera A-636 a Guipúscoa, entre Beasain i Bergara. Els peatges sense barrera permeten al conductor continuar conduint sense aturar-se, ja que el cobrament es realitza mitjançant pòrtics instal·lats al llarg del tram. Aquests pòrtics compten amb càmeres i sensors que detecten la presència d'un vehicle i llegeixen la seva matrícula. Si el vehicle porta un dispositiu de cobrament, el pòrtic el detectarà i cobrarà l'import corresponent.

Els peatges sense barrera ofereixen diversos avantatges davant els tradicionals, com no haver de reduir la velocitat en aproximar-se a la zona de pagament. Això estalvia temps, combustible i redueix emissions contaminants, millorant la seguretat dels conductors. La companyia francesa Sanef calcula que aquesta tecnologia a dues de les seves autopistes estalvia 9,5 milions de litres de combustible i 30.000 tones d'emissions de CO2 en un any.